پوشکین

«موزه پوشکین» و تجربه زندگی در سرزمینی تاریخی

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

موزه «پوشکین» در مسکو پس از موزه آرمیتاژ بزرگ‌ترین و غنی‌ترین موزه کشور روسیه بوده و گفته می‌شود این موزه به لحاظ غنایی یکی از بهترین موزه‌های هنرهای اروپایی است.

در مورد تاریخچه این موزه باید گفت که در سال ۱۸۹۸ میلادی پوشکین به دستور الکساندر سوم و با طراحی و نظارت دو معمار مشهور آغاز شد و ساخت آن پس از ۱۴ سال در سال ۱۹۱۲ به پایان رسیده است.

موزه پوشکین از زمان ساخت تا امروز سه نوع دولت و حکومت را در طول یک قرن تجربه کرده است. این موزه در ابتدا به افتخار الکساندر سوم که دستور ساخت آن را صادر کرده بود «الکساندر» نامیده شد.

اما این موزه در دوره دوم زمانی که انقلاب روسیه صورت می‌گیرد و خانواده رومانوف از حکومت روسیه کنار گذاشته می‌شوند بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۷ با عنوان «موزه هنر دانشگاه مشکو» معرفی می‌شده است.

نام موزه هنر دانشگاه مسکو نیز برای این موزه ماندگار نبود چرا که دولت در سال ۱۹۳۷ تصمیم گرفت تا نام موزه را به مناسبت صدمین سالگرد الکساندر پوشکین، شاعر و نویسنده مطرح این کشور، به موزه «پوشکین» تغییر دهد.

ناگفته نماند که این کوزه علاوه بر آثار خود معماری و طراحی قابل توجهی دارد که چشم بازدید کنندگانش را خیره خواهد کرد و باعث خواهد شد تا آن‌ها ورود به یک سرزمین تاریخی و برای چند ساعت همراه با تاریخ بودن را زندگی کنند.

همانطور که گفته شد دو معمار مشهور به نام‌های «رومن ایوانوویچ کلین» و «ولادیمیر شخوف» وظیفه طراحی و ساخت این موزه را بر عهده داشته‌اند. ساختمان این موزه تصویر یک معبد را بر روی یک ستون که در آکروپولیس یونان واقع شده است را برای بازدیدکنندگان خود تداعی می‌کند.

در خصوص فضای داخلی موزه پوشکین نیز باید گفت که هر کدام از سالن‌های این موزه مطابق اشیائی که در آن به نمایش در آمده‌اند تزئین شده‌اند برای ساخت آن‌ها از معماری دوره‌های مختلف هنری از جمله مصر باستان تا سبک رنسانس الهام گرفته شده است.

این موزه نزدیک به ۷۰۰ اثر را در خود جای داده که این میزبانی از این تعداد اثر را مدیون سه مجموعه از مجموعه‌های هنر مدرن موزوروف و سچکین که شامل آثار شگفت‌انگیزی از «مونه»، «ونگوگ» و «ماتیس» می‌شود و یکی دیگر از مجموعه‌های موزه پوشکین مجموعه‌ی مجسمه‌های یونانی و رومی ایوان تسوتایوا بوده که تا به امروز بازدیدکنندگان زیادی داشته است.

در این موزه هم‌چنین علاقه‌مندان به هنر نقاشی می‌توانند از مجموعه هنرهای نقاشانی چون «ساندرو بوتیچلی»، «لوکاس کراناخ پدر»، «رامبرانت»، «رافائل»، «ادگار دگا»، «پل سزان»، «پل گوگن»، «پابلو پیکاسو» و… بازدید داشته باشند.

همچنین در این موزه علاوه بر نقاشی‌های تاثیرگذار از نقاشان معروف، انواع اشیا معروف و قیمتی از وسیله‌های شخصی افراد سلطنتی و یا شخصیت‌های معروف گرفته تا وسیله‌های دست ساز فلزی و چوبی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

در این موزه تعداد زیادی از آثار مصر باستان و یونان جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است که این موزه را به یکی از بزرگ‌ترین موزه‌هایی که به نمایش آثار این دو تمدن کهن می‌پردازند، تبدیل کرده است. در این موزه هم‌چنین بازدیدکنندگان می‌توانند از مجموعه جواهرات قرن ۱۹ تا ۲۱ در کنار آثار هنری و نقاشی از هنرمندان مشهور بازدید داشته باشند.

همانطور که گفته شد این موزه شامل چند سالن است که در هر سالن اشیاء متفاوتی به نمایش درآمده است که «هنر مصر باستان»، « هنر خاورمیانه»، « کوش‌های باستانی Troy and H»، «آثار هنری بیزانس و قرون وسطی»، «آثار هنری دوران رنسانس»، «آثار هنری قرون ۱۵ و ۱۶ آلمان و هلند»، «آثار هنر ایتالیایی قرن ۱۷ و ۱۸» و«آثار هنری قرن ۱۹ فرانسه» از مهم‌ترین بخش‌های این موزه دولتی هستند.

لازم به ذکر است که در طبقه نخست این موزه بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان با اکتشافات باستانی تمدن‌های مختلف از جمله آثار تمدن مصر باستان، تالار آثار کشف شده از تمدن‌های آسیایی، مدیترانه، تمدن هند و مردمان باستانی آمریکای لاتین آشنا خواهند شد.

گفته می‌شود یکی از معروف‌ترین آثاری که در این طبقه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است هنر باستان‌شناس «نریش شلیممن» است که از کاوش‌های تروی در تاریخ ۱۸۷۱ تا ۱۸۹۰ کشف کرده است.

طبقه دوم این موزه اما به تمدن یونان و روم اختصاص دارد که در سالن‌های آن آمفورا، خمره‌های سفالی باستانی، آثاری از کوزه‌گری و مصنوعات باستانی از خاک رس به همراه تعدادی از تندیس‌های باستانی به نمایش در آمده است. در این طبقه هم‌چنین علاقه‌مندان با کپی مجسمه‌های مشهوری مانند دیوید که اصل آن را میکل‌آنژ ساخته و در موزه دیگری به نمایش درآمده، روبه‌رو خواهند شد.

موزه هنرهای زیبای پوشکین از پویاترین موزه‌های دنیاست که هیچگاه رنگ سکون به خود نگرفته و دائما در حال تغییر و تحول است.

از دیگر فعالیت‌های این موزه نیز باید گفت که هر سال تعداد زیادی پروژه‌های علمی، پژوهشی، نمایشگاهی، جشنواره‌های موسیقی و کارهای هنری برای بزرگسالان و کودکان در پوشکین که جزو مهم‌ترین مراکز فرهنگی روسیه به حساب می‌آید، انجام می‌شود.

منبع:

www.expresstorussia.com

www.lonelyplanet.com

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *