باغ دلگشا - شیراز

باغ دلگشا – شیراز

باغ دلگشا از قدیمی ترین باغ های شهر شیراز است و بنای آن به سه دوره ی ساسانیان، صفویان و قاجاریان نسبت داده می شود. این باغ در کنار باغ ارم، باغ تخت و باغ جهان نما یکی از باغ هایی است که در قرن هشتم هجری الهام بخش تیمور گورکانی در ساخت باغ هایی در شهر سمرقند بود. به نظر می رسدکه حدود و وسعت این باغ طی قرن ها تغییر چندانی نکرده باشد. اما عمارت میانی آن بارها تخریب و بازسازی شده است.

در کنار باغ دلگشا سابقا قناتی قدیمی موسوم به کاریز سعدی و قلعه ای معروف به کهندژ وجود داشته و امروزه این باغ در نزدیکی باغ آرامگاه سعدی شاعر بلندآوازه ی ایرانی قرار گرفته است. باغ دلگشا حدود شش هکتار وسعت دارد و مستطیل شکل است. خیابان اصلی باغ طولی و شمالی-جنوبی است و کوشک باغ در میانه ی آن و در محل تقاطع این خیابان با خیابان فرعی و عرضی باغ قرار دارد. این خیابان ها همچنین باغ را به چهار بخش مساوی تقسیم می کنند. همانند سایر باغ های شهر شیراز درختان بلند و آبنماهای متعدد خیابان اصلی را زینت داده اند. در فصل بهار درختان نارنج پرتعداد باغ دلگشا پر از شکوفه های بهار نارنج شده و عطر خوش بهار نارنج فضای باغ و خیابان را عطرآگین کرده و هر عابری را سرمست و مدهوش می کند. از این رو بهترین فصل بازدید از این باغ باصفا، فصل بهار و خصوصاً اردیبهشت ماه می باشد.

ورودی اصلی باغ در ابتدای خیابان اصلی قرار دارد و در امتداد خیابان فرعی نیز یک ورودی فرعی دیده می شود. کوشک میانی، عمارت اصلی باغ دلگشا است و همانطور که پیشتر ذکر شد بارها ویران و سپس ساخته یا مرمت شده. در سمت جنوب، این عمارت سه طبقه و یک ایوان مرتفع و در جبهه ی شمالی دو طبقه و ایوان هایی کوچک دارد.  علاوه بر نوع خاص معماریِ عمارت باغ که تنها دو نمای شمالی و جنوبی و همراستا با خیابان اصلی دارد، فضای سبز و درختان خرم و سربه فلک کشیده، باغ دلگشا را به یکی از ارزشمندترین نمونه های باغ ایرانی و باغ های شهر شیراز تبدیل کرده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *