کرواسی

کرواسی ،مروارید دریای آدریاتیک و طعم‌های منحصر به فردش

کشور کرواسی در مرکز و جنوب شرق اروپا واقع شده که دریای آدریاتیک در بخش جنوب باختری این کشور قرار گرفته است؛ به همین علت علاقه مردم این کشور به محصولات دریایی از جمله ماهی‌ها، هشت‌پا و… در منوی غذاهای آن‌ها کاملا مشهود است.

این کشور علاوه بر دارا بودن فرهنگ غذایی خاص اروپای شرقی در آشپزی، قسمت زیادی از فرهنگ غذا و سبک آشپزی‌ مردم مناطق غرب اروپا را نیز وام گرفته است. در همین راستا افرادی که به کرواسی سفر می‌کنند زمان استفاده از غذاهای این کشور سبک‌های ایتالیایی، اتریشی، مجارستانی و حتی ترکی را در آشپزی مردمان کرواسی خواهند دید.

از لیست غذاهای کشور کرواسی می‌توان به «مانسترا»، «پنیر پروست و پگ»، «پکا»، «کرینی ریزوت»، «زاگورسکی اشتروکلی» و « سوپارنیک» اشاره کرد.

یکی از غذاهایی که در این کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است، «مانسترا» یا سوپ نخود نام دارد. این سوپ هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان غذای اصلی در رستوران‌های کشور کرواسی سرو می‌شود.

این سوپ مانند یکی از غذاهای ایتالیایی از ترکیب انواع  لوبیا، حبوبات و سبزیجاتی مثل ذرت، سیب‌زمینی، کلم و رازیانه تهیه می‌شود. البته چون مردم کرواسی علاقه عجیبی به گوشت دارند امکان ندارد حتی این سوپ را بدون گوشت استفاده کنند؛ پس در تهیه آن از گوشت نیز استفاده می‌کنند و در این حالت به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند.

یکی از غذاهایی که مخصوص کشور کرواسی است و مواد تشکیل‌دهنده آن همگی در این کشور تهیه می‌شوند «پنیر پروست و پگ» نام دارد. پنیر این غذا پنیر مخصوصی است که در جزیره پگ تهیه می‌شود و ژامبون آن نیز گوشت نمک‌سود شده در هوای آزاد کرواسی است.

یکی از ویژگی‌های این غذا یا دسر روش آماده‌سازی مواد اولیه آن است که نمک‌سود شدن ژامبون‌ها را شامل می‌شود. پنیری که در این غذا نیز سرو می‌شود از شیر گوسفندانی تهیه می‌شود که آزادانه از طبیعت جزیره پگ استفاده کرده‌اند.

«پکا» از دیگر غذاهای کشور کرواسی است که محبوبیت خاصی بین مردم آن دارد؛ این غذا اغلب با گوشت گاو، گوساله و یا هشت‌پا که در ظرفی بزرگ و آهنی قرار داده شده به همراه سیب‌زمینی و سبزیجات به روشی  خاص تهیه می‌شود.

روش پختی که برای تهیه پکا استفاده می‌شود، روشی سنتی است، به این شکل که مواد اولیه غذا بر روی یک ماهیتابه بزرگ چدنی قرار گرفته و قبل از اینکه آن را در خاکسترهای آتش قرار دهند، روی آن را به وسیله یک درپوش زنگوله‌ای شکل می‌پوشانند و غذا در این حالت به آرامی کبابی می‌شود.

یکی دیگر از غذاهای کشور کرواسی که برای گردشگران و دیگر افرادی که تازه به این کشور سفر می‌کنند ظاهری عجیب خواهد داشت «کرینی ریزوت» نام دارد. این غذا مخصوص منطقه دالماتیا کرواسی است که ماهی مرکب از مواد اصلی تهیه آن است.

این غذا با برنج، ماهی مرکب، جوهر ماهی مرکب، پیاز، سیر و روغن پخته می‌شود و ظاهر این غذا به علت استفاده از جوهر ماهی مرکب به رنگ مشکی است. این غذا به همراه پنیر سرو می‌شود و دندان‌های افراد هنگام خوردن آن سیاه می‌شود.

«سوپارنیک» از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم کرواسی است که توسط وزیر فرهنگ این کشور اخیرا در لیست میراث فرهنگی کرواسی قرار گرفته است. برای تهیه این غذا برگ چغندر سوئیسی و جعفری را بین دو لایه نازک خمیر یا دو لایه نان لواش سنتی منطقه پولجیکا ساندویچ می‌کنند، سپس این لایه‌ها را درون تنور می‌گذارند تا هر دو طرف آن برشته شود. این غذا پس از پخت و برش‌هایی منحصر به فرد به همراه سیر و روغن زیتون سرو می‌شود.

مردم کرواسی نیز مانند اکثر مردم جهان به دسرها علاقه دارند و سرو دسر در وعده‌های غذایی آن‌ها چیزی معمول است. «زاگورسکی اشتروکلی» نام دسری است در فهرست میراث فرهنگی کرواسی نیز به ثبت رسیده است.

این دسر چیزی شبیه به باقلوا و لازانیا است که برای تهیه آن خمیر نازکی با موادی مانند پنیر، میوه، تخم‌مرغ و گاهی خامه ترش پیچیده و پس از مخلوط شدن با کره در فر پخته و برشته می‌شود. گفته می‌شود این غذا برای پایتخت کرواسی، زاگرب بوده که حال در تمام نقاط کشور سرو می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *