یلدا

در یلدای مجازی، قصه‌ بگوییم

یلدا ، شب قصه‌هاست؛ کرونا نمی‌تواند بین قصه‌ها فاصله بیندازد. تکنولوژی این امکان را فراهم کرده که از راه دور بتوانیم میهمانی خانوادگی مجازی بگیریم و از بزرگ‌ترها بخواهیم برایمان قصه بگویند. طعم شیرین این قصه‌ها، فراموش‌نشدنی‌اند.

حضور در مهمانی بسیار خطرناک است و کرونا شوخی ندارد. بنابراین می‌توانیم در نمایشگاه‌ها و ویژه‌برنامه‌های مجازی شب یلدا شرکت کنیم. گروه‌های فرهنگی در صفحه‌های مجازی، فعالیت‌های قصه‌گویی و ویژه‌برنامه‌های مجازی شب یلدا برگزار می‌کنند.

شهر خوب قصهها

«شهر خوب قصه‌ها»، یکی از همین برنامه‌هاست که به‌صورت مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و در قالب قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از سوی مدیریت فرهنگی منطقه‌ی ۱۳ شهرداری تهران برگزار می‌شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی فرهنگ‌سرای امید، برای شرکت در این مسابقه، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها  تا دوم دی‌ فرصت دارند قصه‌های پندآموز خود را در دو قالب ویدیو یا فایل صوتی (پادکست) حداکثر پنج‌دقیقه‌ای در صفحه‌ی اینستاگرام شخصی خود بارگزاری کنند.

لازم است شرکت‌کنندگان در مسابقه، ابتدا صفحه‌ی اینستاگرام «شهر خوب قصه‌ها» را دنبال کنند تا دست‌اندرکاران برنامه بتوانند شرکت‌کنندگان در مسابقه را به‌راحتی پیدا کنند و در مسابقه شرکت دهند. هم‌چنین شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌توانند از طریق پیام‌رسان واتس‌اَپ به شماره‌ی  ۰۹۰۲۴۵۰۸۴۳۸، قصه‌های خود را به دبیرخانه‌ی طرح ارسال نمایند. لازم به ذکر است، هشتگ #شهر_خوب_قصه_ها هم باید در متن پست‌ها درج شود.

پس از داوری آثار، ۲۰ اثر برگزیده در صفحه‌ی اینستاگرام شهر خوب قصه‌ها برای داوری مردمی بارگذاری خواهد شد و در نهایت سه اثر از قصه‌گویی‌های ویدیویی و یک اثر از قصه‌گویی‌های صوتی که مورد پسند مخاطبان قرار گرفته باشند، به‌عنوان برنده‌ی این مسابقه معرفی خواهند شد.

به نفر اول این مسابقه مبلغ ۲۰میلیون ریال کارت هدیه، نفر دوم ۱۵میلیون ریال کارت هدیه، به نفر سوم ۱۰میلیون ریال کارت هدیه و به برگزیده‌ی بخش پادکست نیز هفت میلیون ریال کارت هدیه اهدا خواهد شد.

برنامههای مجازی یلدا

هرسال مراکز فرهنگی، فهرستی از برنامه‌های رنگارنگ برای شب یلدا داشتند، اما امسال این فهرست به فضای مجازی منتقل شده است. به‌طور مثال شهرداری منطقه‌ی ۳ تهران، به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های شب یلدا و روز پرستار را به‌صورت مجازی برگزار می‌کند.

روابط‌عمومی شهرداری منطقه‌ی ۳، به نقل از «کاظم کمالی‌نسب»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه برنامه‌های شب یلدا و روز پرستار را اعلام کرده است. بر این اساس، برگزاری نمایشگاه آنلاین شب یلدا (دستاوردهای بانوان هنرمند محلات)، کارگاه آنلاین قصه‌گویی، خوانش اشعار حافظ در فضای مجازی، مشارکت در برگزاری مراسم شب یلدا ویژه‌ی مؤسسه‌ی کودکان مهیار و مؤسسه‌ی «ای‌بی»، تهیه‌ی بسته‌های یلدایی و توزیع در میان شهروندان تحت‌عنوان «بسته‌ی انار»،  کارگاه‌های مجازی میوه‌آرایی ، تزئین هندوانه، ساخت کاردستی‌های یلدایی ویژه‌ی کودکان، مسابقات متنوع با موضوعات عکس سفره‌ی یلدا، یلدا و تاریخچه‌ی آن و نقاشی و کاردستی یلدایی برگزار می‌شود.

نمایشگاه نقاشی پشت شیشه

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، برخی از آثار هنرمندان و هنرجویان رشته‌ی نقاشی پشت شیشه، ۳۰ آذر و هم‌زمان با شب یلدا در صفحه‌ی رسمی موزه‌ی نقاشی پشت شیشه به نشانی زیر همراه با معرفی هنرمند به‌نمایش در می‌آید: reverse_glass_painting_museum@

این آثار در هفته‌ی گذشته براساس فراخوان موزه‌ی نقاشی پشت شیشه جمع‌آوری شده است. به‌گفته‌ی «مرتضی طالع‌ماسوله» مدیرموزه‌ی نقاشی پشت شیشه، پس از برگزاری نمایشگاه، گواهی حضور در این برنامه از طرف موزه‌ی نقاشی پشت شیشه به هنرمندان برگزیده اهدا می‌شود.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *