مینیاتور

وزیر میراث فرهنگی ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) را تبریک گفت

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) را به عنوان پانزدهمین میراث‌فرهنگی ناملموس جهانی کشور، به هنرمندان و مردم ایران تبریک گفت.

به گزارش ایرنا از میراث آریا، علی‌اصغر مونسان در پیامی به مناسبت ثبت جهانی هنر نگارگری ایران در یونسکو ، اظهار داشت: ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) به عنوان پانزدهمین میراث‌فرهنگی ناملموس جهانی کشور را به عموم مردم ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم آینده ایران همچون پرده­‌های نگارگری ملون و شاد باشد.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه «هنر نگارگری در ایران سابقه‌­ای چندهزارساله داشته و ایرانیان از دیرباز ارتباط عمیقی با نگارگری و هنرمندان نگارگر داشته­‌اند»، افزود: این هنر که به مینیاتور نیز موسوم است در طول تاریخ تصویرگر شادی‌­ها، غم‌­ها و احوالات مختلف مردم ایران بوده ­است. هنرمندان نگارگر در نزد مردم ایران از شأنی والا و ارزشمند برخوردار بوده و هستند.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو – UNESCO) که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی (آنلاین) برگزار می شود کار خود را از روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ به میزبانی جامائیکا آغاز کرده و به مدت ۶ روز تا ۲۹ آذر ۹۹ (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر ادامه دارد.

در جلسه عصر چهارشنبه (۲۶ آذر ماه) پرونده هنر نگارگری (مینیاتور) به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان کمیته جهانی مطرح شد و خوشبختانه پس از بررسی با رای اکثریت آرا و بدون مخالفت به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

قرار است سه پرونده زیارت تادئوس مقدس به صورت مشترک به ارمنستان، مهارت شاختن و نواختن عود به صورت مشترک با کشور سوریه و جشن مهرگان به صورت مشترک با تاجیکستان در این دور از اجلاس بررسی شود که در صورت موافقت اعضای کمیته جهانی، تعداد آثار ملموس ثبت شده ایران در یونسکو به ۱۸ اثر می رسد.

آیین باستانی و کهن نوروز و ردیف‌های موسیقی سنتی ایران در سال ۲۰۰۹-۱۳۸۸، آئین پهلوانی و زورخانه‌ای، هنر نمایشی آئینی تعزیه، مهارت فرش‌بافی کاشان، مهارت فرش‌بافی فارس و موسیقی بخشی‌های خراسان شمالی در سال ۲۰۱۰- ۱۳۸۹، دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی در خلیج فارس و نقالی، قصه‌گویی اجرایی ایرانی در سال ۲۰۱۱- ۱۳۹۰، آئین قالی‌شویان مشهد اردهال در سال ۲۰۱۲- ۱۳۹۱ تا پیش از آغاز دولت تدبیر و امید در یونسکو به ثبت رسید.

فرهنگ پخت نان لواش و آئین نوروز (با تکمیل پرونده) برای دومین بار در سال ۲۰۱۶- ۱۳۹۵، هنر ساختن و نواختن کمانچه، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی در سال ۲۰۱۷-۱۳۹۶ و ساختن و نواختن دو تار ایرانی در سال ۲۰۱۹- ۱۳۹۸ پنچ اثر معنوی ایرانیان است که از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *