ولفرام کلایس

«ولفرام کلایس» باستان‌شناس تخت‌سلیمان درگذشت

«ولفرام کلایس» مدیر سابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان و سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی تخت‌سلیمان و بیستون همچنین نویسنده آثار مختلفی در مورد تاریخ و معماری ایران در گذشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، ولفرام کلایس/ Wolfram Kleiss مدیر سابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان که سال‌های طولانی از عمر خود را در ایران به پژوهش و کاوش باستان‌شناسی پرداخته بود، در سن ۹۰ سال درگذشت.

کلایس برای نخستین بار در سال ۱۹۵۹ میلادی به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در سال۱۹۶۱ به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان معرفی شد و تا سال ۱۹۸۶ فعالیت‌های این مؤسسه در ایران را هدایت کرد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت سلیمان، مسجد سلیمان، بسطام و بیستون تحت سرپرستی دکتر کلایس انجام شده و حاصل فعالیت‌های پژوهشی او درباره معماری و شهرسازی ایران همچنین مکان‌های باستانی کاوش شده در ایران بیش از ۳۰۰ کتاب و مقاله پژوهشی است.

ولفرام کلایس
کلایس سمت راست، در حال حفاری در بسطام

کتاب‌های بسطام ۱و۲، کاروان‌سراهای ایران و تاریخ معماری ایران از آثار ارزنده اوست که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است. او در طول زندگی خود به عنوان یکی از کارکنان موسسه باستانشناسی آلمان/ DAI، به طور مداوم به ایران سفر ‌کرد تا با اشتیاق و دقت معماری باستانی و بناهای فرهنگی ایران را ثبت کند.

در طی این روند، پروفسور ولفرام کلایس مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه‌ها، نقشه‌ها ، طرح‌های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *