یزد

زاغ‌های یزد به کمک صنعت گردشگری می‌آیند

یک کارشناس محیط زیست در استان یزد به اشاره ظرفیت پرندگان خاص و بومی در این استان مانند زاغ بور، این پتانسیل‌ را موثر در کمک به رونق پرنده‌نگری و صنعت اکوتوریسم کشور دانست.

«حجت تیموری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص گونه خاص و منحصر به فرد پرنده در یزد با عنوان «زاغ بور» یا «زاغ کویری»، اظهار کرد: این پرنده ظرفیت خوبی برای جلب گردشگران است و علاقمندان و پرنده‌شناسان دنیا می‌توانند برای دیدن این پرنده به ایران سفر کنند چرا که زاغ بورها تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ده استان مرکز، شرق و جنوب شرق ایران زیست می‌کنند.

وی زیستگاه زاغ بور در استان یزد را نطقه شکار ممنوع «قره تپه» شهرستان خاتم اعلام کرد و گفت: این منطقه یکی از بهترین کلونی‌های زادآوری این پرنده در کل کشور به شمار می‌آید.

این کارشناس محیط زیست با بیان این که وضعیت حفاظتی این پرنده مطلوب و با درجه کمترین نگرانی(LC) در وضعیت بقای IUCN است، گفت: حالا می‌توان با وجود این پرنده و پتانسیل‌های موجود در منطقه در بحث گردشگری و پرنده‌نگری، کمک شایانی به رونق صنعت اکوتوریسم در کشور کرد.

وی گفت: این پرنده زیبا همانطور که از نامش پیداست به رنگ زرد یا نخودی مایل به قهوه‌ای است که خطوط مشکی با سایه‌های سفید در انتهای بال‌هایش دارد.

تیموری در مورد دیگر ویژگی‌های ظاهری این پرنده، تصریح کرد: این پرنده نوکی سیاه رنگ و نسبتاً بلندی مانند زاغی‌ها دارد و از نظر ظاهری با عموزاده‌اش «جیجاغ» در زیستگاه‌های جنگلی کشور شبیه است.

این محیط‌بان یزدی با بیان این که زاغ بورها دور از سکونتگاه‌ها و محیط‌های شهری و روستایی زندگی می‌کنند، گفت: البته در مواردی هم مشاهده شده که به راحتی با چادرنشینان مناطق بیابانی انس می‌گیرند.

وی زاغ بورها را موجوداتی زمین‌زی عنوان کرد و گفت: این پرندگان تا زمانی که احساس خطر نکنند، پرواز نمی‌کنند و حتی در مواقع خطر هم دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهند.

تیموری افزود: این پرنده بر روی زمین راه می‌رود و بذر گیاهان و درختچه‌های بیابانی مانند قیچ را زیر خاک پنهان می‌کند که این اقدام مشابه فعالیت سنجاب‌ها با بلوط‌ها در جنگل است.

وی با بیان این که پرنده نامبرده بومی ایران است، گفت: این پرنده مانند سایر پرندگان در اوایل بهار شروع به لانه‌سازی و تخم‌گذاری می‌کند، البته زاغ بور بیشتر بر روی درختچه‌هایی مانند قیچ و تاغ و موارد مشابه لانه می‌سازد و بیش از سه تا چهار تخم می‌گذارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *