گلویج

“گلویج”، سرابی در همسایگی تاریخ

گلویج جاذبه‌ای طبیعی است در بخش مرکزی شهرستان سنقروکلیایی. سرابی که از یکسو همسایه تپه‌ای تاریخی است و از دیگر سو در مجاورت روستای زیبایی با همین نام قرار گرفته است.

هرچند حدود یک دهه ای می شود که پای گردشگران به این جاذبه طبیعی زیبا باز شده، اما در یکی دو سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و قرار است تا به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری پروژه  گردشگری کرمانشاه 2020 در دوران پساکرونا نقش مهمی در حوزه گردشگری شهرستان سنقروکلیایی ایفا کند.

در این راستا این روزها که گردشگری دنیا همچنان در دوران رکود کرونایی به سر می برد، این سراب زیبا آماده می شود تا در دوران پساکرونا میزبان گردشگران زیادی باشد.

داریوش فرمانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنقر در گفت وگو با ایسنا، سراب گلویج را یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری مهم شهرستان سنقروکلیایی دانست و اظهارکرد: همجواری این سراب زیبا با روستای گردشگری گلویج و تپه ای باستانی که متعلق به  دوره اشکانیان است، باعث شده تا اهمیت آن دوچندان شود.

وی تصریح کرد: همچنین از آنجایی که سراب گلویج درنزدیکی و مشرف به سد جامیشان است، دارای منظره ای بسیار چشمنواز نیز هست که داشتن این ویژگی ها تا پیش از شیوع کرونا گردشگران زیادی را به سمت این جاذبه طبیعی می کشاند.

رئیس میراث فرهنگی سنقر با بیان اینکه مجموعه گردشگری ثبت ملی شده گلویج شامل روستا، تپه تاریخی و سراب قدیمی این قابلیت را دارند که هرساله میزبان تورهای اکوتوریسم باشند، عنوان کرد: از آنجایی که روستای گلویج یکی از 70 روستای هدف گردشگری برای کرمانشاه 2020 است، برای همین در ایام کرونا که حوزه گردشگری تا حدودی تعطیل شده، درحال تکمیل زیرساخت های آن هستیم تا برای جذب گردشگر در پساکرونا آماده شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند از حدود هشت سال پیش تکمیل زیرساخت های گردشگری این سراب زیبا آغاز شده، اما طی یکی دوسال گذشته این روند شتاب گرفته و اعتبارات بیشتری به آن اختصاص یافته است.

فرمانی اضافه کرد: طی سالهای گذشته حدود پنج میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت هایی همچون پارکینگ، سنگ فرش، سکوبندی، سرویس بهداشتی و … در این سراب صرف شده و امسال هم حدود دو میلیارد و 500 میلیون ریال برای تکمیل این زیرساخت ها اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با این اعتبار در نظر داریم کار ساماندهی و محوطه سازی، تکمیل 19 آلاچیق و درختکاری مجموعه را اجرا کنیم.

رئیس میراث فرهنگی سنقر گفت: با آماده کردن زیرساخت های گردشگری گلویج قطعا در آینده میزبان گردشگران بیشتری در این مجموعه گردشگری خواهیم بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *