شاهین‌دژ

حمام تاریخی “قپان” در شاهین‌دژ تبدیل به موزه می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: این اداره‌کل آمادگی دارد تا برای تبدیل حمام‌تاریخی قپان شاهین‌دژ به موزه اقدام کند.

جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: حمام قپان شاهین‌دژ یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان است که متعلق به دوره قاجاریه بوده و در سال‌های قبل، بخش‌هایی از این حمام مورد مرمت قرار گرفته است.
وی افزود: در حال حاضر مالکیت این بنای تاریخی با بنیاد مستصعفان بوده و از آنجایی که این بنیاد، اهتمام وافری برای حفاظت از آثار تاریخی دارد در صورت فراهم بودن شرایط می‌توان حمام تاریخی قپان شاهین‌دژ را تبدیل به موزه کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: طی بازدیدهایی که به اتفاق امیر تیموری، فرماندار و رضا بشارتی رییس شورای شهر شاهین‌دژ هفته گذشته از این حمام تاریخی نیز انجام گرفت آنها هم حمایت‌های خود را از این اقدام اعلام کردند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شاهین‌دژ از جمله شهرستان‌هایی در استان بود که فاقد موزه است ایجاد موزه در حمام تاریخی قپان شاهین‌دژ می‌تواند یکی از خواسته‌های مردم این شهرستان برای ایجاد موزه را برآورده کند.

به‌ نقل از. روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی،حمام تاریخی قپان یکی از بناهای تاریخی باقی مانده از دوران قاجاریه بوده که در شهرستان شاهین دژ واقع شده است.
پلان این بنا تقریباً مستطیل شکل و به صورت شمالی جنوبی و با مصالح سنگ لاشه و آجر است، مساحت اثر در حدود ۲۷۴ متر مربع بوده که از بخش‌های مختلف سردر، هشتی، بینه و سربینه، گرم‌خانه، خزینه، میاندر، دالان، فضاهای نظافت و گرم‌خانه تشکیل شده است.
فضای هشتی حمام به صورت مستطیل شکل به در ۳,۵۰×۴.۶۰ متر است که فضای بیرون را به فضای داخلی حمام مرتبط می‌سازد.
بعد از گذر از این فضا و پله‌های دسترسی به بخش اصلی حمام یعنی فضای بینه قرار دارد که به صورت هشت‌ضلعی و حوض مربع شکلی در وسط است که در سه طرف آن سکوهای سربینه برای رخت‌کنی بوده که احتمال  می‌رود در پلان این بخش دخل و تصرفاتی انجام شده است.
پوشش این قسمت به صورت گنبدی و کاربندی است که بعد از اندود آهکی با زنگ‌های متفاوت رنگ‌آمیزی شده است، دالان U شکل موجود در سمت چپ، این بخش را به  سرویس‌های بهداشتی و گرم‌خانه متصل می‌کند گرم‌خانه از سه فضای مجزا و حوضی تشکیل شده است، فضای میانی به خزینه و فضاهای طرفین به اتاقک‌های خصوصی منتهی می‌شوند.
گرم‌خانه این حمام از طرف بیرون قابل دسترسی است که دقیقاً در پشت خزینه واقع شده، پوشش فضاهای حمام به صورت گنبدی و چهاربخش است که از داخل با ملات آهکی اندود شده و از بیرون با کاه‌گل پوشش داده شده است، بزرگترین و اصلی‌ترین گنبد این حمام گنبد سربینه و بعد گنبد گرم‌خانه بوده و گنبدهای کوچکتر مربوط به فضاهای جانبی هستند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *