دیماج

مهارت پخت دیماج قزوین ثبت ملی می‌شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مهارت پخت دیماج از غذاهای سنتی قزوینی‌ها به زودی در فهرست آثار ملی به ثبت خواهد رسید.

احسان نورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: دیماج در کنار قیمه نثار به عنوان یکی از غذاهای سنتی معروف قزوین به شمار می رود که معمولا به طور میان وعده و عصرانه مصرف می شود.

وی اظهار داشت: نان خشک شده، پنیر کهنه، گردو، سبزیجات معطر و پیاز سرخ شده مواد تشکیل دهنده این خوراکی لذیذ را تشکیل می دهند.

نورانی یادآور شد: دیماج همچنین وعده غذایی است که در آئین سنتی پنجاه بدر قزوین از سوی شهروندان قزوینی تهیه و مصرف می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مستندات مربوط به ثبت این غذای سنتی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده و به زودی شاهد ثبت آن در فهرست آثار ناملموس ملی خواهیم بود.

وی همچنین از ارسال پرونده مهارت تهیه مربای پوست پسته، آش ارسوله هیر الموت و جگر قلیه روستای زناسوج الموت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد.

تاکنون ۸۴ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده اند.

آثار ناملموس شامل آئین ها و آداب و رسوم ملی و مذهبی، غذاهای سنتی و مهارت های قدیمی هستند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *