شیشه و آبگینه

ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه ثبت شد

فرماندار ورامین گفت: شهر ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه کشور ثبت و لوح آن روز دوشنبه ۲۲ دی ماه از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران اعطا شد.

حسین کاغذلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان ورامین با داشتن بیش از صد کارگاه تولید شیشه و آبگینه و فعالیت حدود ۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه، ۷۰ درصد از مصنوعات شیشه‌ای کشور را تولید و به دلیل کیفیت بالای آن، بسیاری از این محصولات به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان شیشه‌گر شهرستان ورامین، با برخورداری از علم روز، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات شیشه‌ای را تولید می‌کنند از این رو، بسیاری از این محصولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی افزود: واحدهای شیشه‌گری ورامین از تکنیک‌هایی نظیر شیشه فوتی دست‌ساز، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، مات کاری، خانه‌بندی، هم‌جوشی شیشه و میناکاری در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

وی میزان صادرات شیشه از شهرستان ورامین را در سال گذشته ۵ میلون دلار اعلام کرد.

کاغذلو اظهار داشت: صنعت شیشه شهرستان ورامین، به دلیل استفاده از پسماندهای شیشه، از صنایع سبز محسوب شده و این امر نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تحقق ثبت ملی ورامین به عنوان شهر آبگینه کشور گفت: به منظور تحقق این امر مهم که دستاوردهای بسیاری برای شهرستان به همراه دارد، تمامی مسوولان از جمله استاندار تهران، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، مسوولان شهرستان ورامین و به ویژه صنعتگران و هنرمندان عرصه شیشه تلاش بسیاری انجام داده و با تأمین زیرساخت‌های لازم، نام ورامین را به عنوان شهر ملی شیشه کشور جاودانه کردند.

فرماندار ورامین گفت: قطعا ثبت ورامین به عنوان شهر ملی شیشه، موجب رونق هر چه بیشتر این صنعت در شهرستان شده و در آینده نه چندان دور، شاهد رشد کمی و کیفی تولید این محصول در کارگاه‌های شهرستان خواهیم بود.

وی افزود: ورامین علاوه بر تولید شیشه، در دیگر حوزه‌های صنایع دستی نیز از تولیدات فاخری برخوردار است و روستای احمدآباد وسط، مهد تولید سفال استان تهران محسوب می‌شود و زمینه استقرار دهکده سفال در این روستا فراهم شده است.

کاغذلو گفت: طرح فرش میناخانی ورامین، به عنوان یکی از صنایع دستی فاخر، در فهرست آثار جهانی ثبت شده و نام ورامین را در تولید فرش، جهانی کرده است.

مراسم ثبت ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه، صبح امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، محسنی بندپی استاندار تهران، و دیگر مسوولان در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار شد.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *