تعطیلات

تصور تعدد تعطیلات در ایران نوعی توهم است

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد تصور تعدد تعطیلات در ایران بر اساس آخرین یافته‌ها نوعی توهم خواند و تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که با افزایش ساعت‌کاری شاهد کاهش راندمان خواهیم بود.

«محمدمهدی شرافت» در پنجاه و یکمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با محوریت بررسی نقش تعطیلات به ویژه تعطیلات آخر هفته برای افزایش سفرهای درون مرزی و عبور از بحران کرونا به صورت مجازی برگزار شد، استفاده واژه تعطیلات را دارای بار مالی و حقوقی خواند و گفت: این در حالیست که این تعطیلی شامل تمامی دستگاه‌ها  نبوده و در بسیاری از حوزه‌ها تنها نوع فعالیت تغییر می‌کند.

وی در خصوص تعداد بالای تعطیلی‌های ایران با اشاره به یافته‌های مقالات اخیر، تصور تعدد تعطیلات در ایران را نوعی توهم عنوان کرد و افزود: تحقیقات نشان داده است که با افزایش ساعت‌کاری شاهد کاهش راندمان کاری خواهیم بود.

شرافت «ساماندهی خدمات اداری» را جایگزین مناسبی برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مطرح کرد و در ادامه گفت: با توجه به شرایط حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تا یکسال آینده شاهد ورود گردشگر خارجی نباشیم لذا ادامه حیات صنعت گردشگری نیازمند گردشگر داخلی است که برای ایجاد فرصت، نیازمند فراهم کردن بستر زمانی خواهیم بود؛ همان‌گونه که تعطیلات عید نوروز بارزترین نمود رونق کسب و کارها در عین تعطیلی ظاهری است.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده حول محور شهر خلاق در یزد، گفت: در میراث فرهنگی  و در شاخه‌های شهر خلاق از جمله معماری، شهر خوراک و مباحث مرتبط با صنایع دستی تاکنون بررسی‌هایی در یزد و میبد صورت گرفته است.

وی با اشاره به چندپارگی تیم‌های پژوهشی، فعالیت‌های مرتبط با شهر خلاق را نیازمند پرداخت بیشتر دانست و  از ایجاد چنین ظرفیت‌هایی استقبال کرد.

بسته‌های خدماتی سفرهای تعطیلات پایان هفته

«هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان لزوم دستیابی به توسعه از جمله توسعه اقتصادی و توسعه پایدار، شهرهای خلاق را دارای پتانسیل برنامه‌ریزی برای نوآوری‌های شهری معرفی کرد.

وی با اشاره به زمینه‌های فعالیت فرهنگی، اقتصادی و مکانی شهر خلاق، افزود: شبکه شهرهای خلاق به‌ واسطه سازمان جهانی یونسکو مطرح شده که توجه شهرهای بسیاری را در دنیا به خود جذب کرده است و در ایران نیز چهار شهر از جمله اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر رشت در موارد مربوط به فرهنگ غذایی به شبکه شهرهای خلاق پیوسته‌اند.

به گفته‌ی خورشیدی، با تهیه بسته‌های پیشنهادی سفر درون استانی شامل معرفی انواع خدمات رفاهی برای پنجشنبه و جمعه‌ها، گامی موثر در استفاده از این تعطیلی جهت توسعه گردشگری برداشته شده است.

«محمدحسین ایران نژاد پاریزی» عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه یزد هم در خصوص تعطیلی پنج شنبه‌ها، گفت: در حوزه اکوتوریسم امکان حضور گردشگران در رویدادهای خاص تمام طول سال بسیار حائز اهمیت است تا بتوان از ظرفیت‌های اکوتوریسم در حوزه‌های اقتصادی فرهنگی و روانی جامعه بهره مند شد.

«محمد مهدی لسان صدق» مدیر عامل توسعه گردشگری استان با اشاره به موانع قانونی فعلی، پیشنهاد مرخصی‌های تشویقی، خارج از سقف سالیانه کارمندان دولت را مطرح کرد که می‌توان در دستور کار  مجموعه استانی قرار گیرد.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به نفع گردشگری به ضرر مشاغل دولتی

«محمدعلی بهجتی اردکانی» عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان ضمن حمایت از طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها، به بررسی چالش‌های موجود در این طرح پرداخت.

وی اظهار کرد: تعطیلی پنجشنبه‌ها ممکن است گردشگری را با رونق مواجه کند اما سرنوشت باقی صنایع و شغل‌های دولتی چه خواهد بود؟

بهجتی افزود: کنکاش در قوانین کار می‌تواند از چالش‌های دیگری در خصوص تعطیلی پنجشنبه ها پرده بر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان مراودات خارجی بخش‌های اقتصاد بین المللی کشو را در تعطیلی پنجشنبه‌ها در مخاطره انگاشت و گفت با وجود تعطیلی پنجشنبه، جمعه، شنبه و یک‌شنبه‌ها، ارتباط بین المللی خود را در چهار روز هفته از دست خواهیم داد.

«منصور مهینی‌زاده» عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد با اشاره به محاسبه سود و زیان و تعطیلی آخر هفته‌ها در اکثر کشورهای جهان، گفت: آنچه باعث رونق فعالیت اقتصادی در سطح خرد و کلان می‌شود، هزینه کرد درآمد یک واحد در همان حوزه‌ای است که از حاصل کار به دست می‌آید.

وی تعطیلی پنج شنبه‌ها را تعطیلی مشاغل دولتی دانست که فواید حاصل از آن در قالب دریافت مالیات برای دولت به مراتب بیشتر از هزینه‌های آن است.

شهر خلاق ماندن اولین چالش پس از شهر خلاق شدن

«رسول بیدرام» عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان نیز در این نشست مجازی، عصر حاضر را عصر صنایع خلاق و نرم دانست که ویژگی بارز این صنایع را خلاقیت تشکیل می‌دهد.

به گفته‌ی موسس رشته اقتصاد هنر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان، دو مسئله اصلی در مواجهه با نقش گردشگری خلاق در توسعه وجود دارد که شامل چگونگی رسیدن به توسعه پایدار و چگونگی نیل به توسعه از طریق عصر جدید گردشگری به ویژه گردشگری خلاق است.

وی توسعه مادی و رفتاری را حاصل تولید و تکثیر سرمایه‌ها دانست که با مشخص شدن مزیت نسبی شهر و سرمایه گذاری در آن حوزه به مزیت رقابتی تبدیل می‌شود.

او تولید و تکثیر این سرمایه‌ها را ذیل فعالیت‌های خلاق، دست یافتنی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، در ادامه «مصطفی حلوائیان» دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد و فرهنگ از دانشگاه هنر اصفهان در راستای تبیین جایگاه شهر خلاق، به ارائه پایان نامه خود پیرامون نحوه ظرفیت پذیری شهر یزد جهت تعیین مزیت نسبی در حوزه شهر خلاق پرداخت.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *