یونسکو

ارسال دو پرونده از ایران به یونسکو برای ثبت در میراث جهانی

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور گفت: برای سال جاری دو پرونده ثبت جهانی اورامانات کرمانشاه و راه‌آهن شمال به جنوب آماده و برای سازمان یونسکو ارسال شده است.

فرهاد عزیزی زلانی، امروز (دوشنبه-۶ بهمن) در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۱۰۰ پایگاه ملی و پایگاه بافت تاریخی در کشور به صورت پراکنده وجود دارد.

وی با بیان اینکه تخت جمشید، میدان نقش جهان و چغازنبیل سه اثر تاریخی ثبت شده در یونسکو تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، افزود: از سال ۸۳ تا امروز این تعداد به ۲۴ مرکز رسیده است و ایران رتبه دهم دنیا در ثبت آثار تاریخی را دارد و ارتقای این جایگاه می‌تواند در توسعه گردشگری کشور بسیار تأثیرگذار باشد.

مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: پایگاه ملی زواره و پایگاه جهانی قنات دوطبقه اردستان از جمله پایگاه‌های ارزشمند کشور است که به عنوان ظرفیت‌های بسیار غنی در حوزه میراث فرهنگی شهرستان اردستان شناخته می‌شود، اما در چند سال گذشته بخش مدیریت این دو پایگاه نتوانسته در احیاء این فرصت‌ها موفق عمل کند که امیدواریم با یک بازنگری در بخش مدیریت این دو پایگاه بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به خوبی بهره ببریم و حتی پایگاه ملی زواره را برای ثبت جهانی آماده کنیم.

عزیزی با بیان اینکه پایگاه‌های ملی و جهانی سالانه بودجه‌های مشخص دارد، گفت: برای سال جاری دو پرونده ثبت جهانی اورامانات کرمانشاه و راه‌آهن شمال به جنوب آماده و برای سازمان یونسکو ارسال شده و تحقق این مهم در اولویت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *