اردبیل

اردبیل به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی کشور معرفی می‌شود‌

معاون گردشگری اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: تلاش می‌کنیم تا استان اردبیل به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی در سطح کشور معرفی شده و طرح‌های ملی در این حوزه با مرکزیت اردبیل اجرا شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل، صغری فرشی ظهر امروز در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است و در برخی ارقام بذری و محصولات کشاورزی شهرت خاورمیانه‌ای و جهانی دارد و نیز با توجه به ظرفیت‌ها در این حوزه از شمال تا جنوب استان تلاش می‌کنیم تا استان اردبیل به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی در سطح کشور معرفی شده و طرح‌های ملی در این حوزه با مرکزیت اردبیل اجرا شود.

وی یکی از بهترین و پرظرفیت‌ترین و جذاب‌ترین گونه‌های گردشگری که می‌تواند در منطقه شکل گرفته و به قوام و جایگاه مطلوب خود برسد را گردشگری روستایی و کشاورزی دانست و بیان کرد: هدف از گردشگری کشاورزی ایجاد منبع درآمد برای کشاورز و مقصدی برای گردشگری، آموزش و تفریح توام با وقت‌گذرانی مفید برای بازدیدکنندگان است.

معاون گردشگری اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گردشگری را یکی از بهترین ابزارهای فراخوانی محتوای توسعه و پیشرفت به مناطق روستایی معرفی کردو گفت: این صنعت می‌تواند اشتغال پایدار را در روستاها ایجاد کند.

فرشی افزود: با قطبیت کشاورزی دشت مغان، استان اردبیل یکی از استان‌های پیشرو در امر گردشگری مدرن در سطح کشور بوده که مجموعه بی نظیر کشت و صنعت مدرن کشاورزی و دامپروری گواهی بر ادعا است که منطقه را به عنوان مقصد خلاق گردشگری کشاورزی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت کم‌نظیر شرکت‌های مادرتخصصی دامپروری و کشت و صنعت مغان و پارس و تنوع محصولات و نهاده‌های کشاورزی از شمال تا جنوب استان بیان کرد: با توجه به اینکه در ایام پساکرونا گردشگران توجه ویژه‌ای به گردشگری روستامحور و طبیعت‌محور خواهند داشت، توسعه گردشگری کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده برای فعالیت‌ها و خدمات کشاورزیی و در نتیجه رونق اقتصاد گردشگری را فراهم خواهد کرد.

معاون گردشگری اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل توسعه گردشگری کشاورزی را جلب مشارکت جامعه محلی و ایجاد انگیزه در آنان برای کسب درآمد، اشتغالزایی و حفظ محیط زیست برشمرد و گفت:‌ با رونق در گردشگری کشاورزی می‌توانیم بهبود سبک زندگی روستاییان و کشاورزان، توسعه پایدار روستایی و حفظ حقوق ومنافع مشروع و قانونی فعالان بخش کشاورزی و کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی را شاهد باشیم.

فرشی با تاکید بر استفاده از ظرفیت برنامه‌های مشارکتی سازمان جهاد کشاورزی با صداوسیما برای تبیین و ترویج گردشگری کشاورزی اظهار کرد: ایجاد الزام به داشتن پیوست گردشگری برای اغلب طرح‌های کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیرمنطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در آموزش جوامع محلی در حوزه گردشگری خبر داد و افزود: ایجاد موزه کشاورزی در استان، ایجاد موزه عسل، برگزاری استارتاپ‌های گردشگری کشاورزی با مشارکت پارک علم و فناوری و استفاده از ظرفیت گلخانه‌ها برای توسعه گردشگری کشاورزی نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: برای عملیاتی کردن طرح‌های مربوط به توسعه کشاورزی با توجه به ظرفیت بی‌نظیردشت مغان با فرماندار شهرستان پارس‌آباد رایزنی و موانع موجوددر مسیر رونق گردشگری کشاورزی پیگیری خواهد شد.

فرشی از حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کشاورزی و مذاکره با متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این بخش خبر داد و گفت: در راستای تدوین دستورالعمل متناسب و قابل اجرای گردشگری کشاورزی ازوزارت میراث‌فرهنگی و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *