جاذبه‌های گردشگری

«هنرهای‌سنتی» بخش جدید جشنواره دانشجویی عکس‌و فیلم جاذبه‌های گردشگری

دبیر سومین دوره جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم «جاذبه‌های گردشگری ایران» از افزوده شدن بخش «هنرهای سنتی» به این دوره جشنواره خبر داد و گفت: دانشجویان می‌توانند با خلق اثر در قالب عکس و فیلم، علاوه بر شرکت در مسابقه به شناخت و معرفی هنرهای‌سنتی ایران کمک کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران اواخر دی‌ با انتشار فراخوان جشنواره، اعلام کرد: این دوره جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتالی برگزار می‌شود و مهلت ارسال ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ است.

رحیم یعقوب‌زاده به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: با توافقی که با گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، بخش هنرهای سنتی هم به عنوان یکی از عناوین و بخش‌های اصلی به موضوعات سومین دوره جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم و «جاذبه‌های گردشگری ایران» اضافه شد و از دانشجویان سراسر کشور دعوت می‌کنیم از هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی که می‌شناسند و یا علاقه دارند عکس و فیلم تولید کنند و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

«هنرهای سنتی» از دریچه دوربین دانشجویان

وی هنرهای‌سنتی را ظرفیت ارزشمند و پشتوانه میراث‌فرهنگی کشور دانست و گفت: هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی در تکمیل و ارتقای زنجیره اقتصاد گردشگری حلقه مفقوده‌ای است که کمتر به چشم می‌آید. تلاش می‌کنیم در قالب رویدادهایی مانند جشنواره عکس و فیلم این ظرفیت را به مردم و گردشگرانی که قصد دارند در آینده به مناطق مختلف سفر کنند معرفی کنیم؛ این جشنواره فرصتی است تا علاقه‌مندان این بار هنرهای سنتی را در نه در نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و بازارها، بلکه از زاویه دید و دریچه دوربین دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه، تماشا کنند.

رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با بیان اینکه فناوری نوین تغییرات زیادی را در ارتباط فرد با جهان پیرامون ایجاد کرده است، گفت: ابزار نوین مورد استفاده دوران کنونی، می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه و تعمیق هویت ملی و پویایی و نشاط در فضای دانشگاه شود؛ مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با در نظر داشتن این موضوع، سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران را برنامه‌ریزی کرده است.

یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه تمرکز این دوره از جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتال (اینفوگرافی و موشن‌گرافی) است، اظهار داشت: این رویداد ملی به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، ترویج فرهنگ سفر و معرفی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی کشور از سوی دانشجویان می‌پردازد و در بخش مسابقه از دانشجویان خلاق و مستعد در زمینه‌های یادشده که به شکلی خلاقانه، منتقدانه، هنرمندان و مساله‌محور، موضوعات مربوط به هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی را در معرض نمایش قرار می‌دهند، با اهدای تقدیرنامه و جوایز نقدی تجلیل می‌شود.

وی همچنین فراهم‌کردن زمینه نگاه نو و خلاق در انعکاس جاذبه‌های گردشگری و هنرهای سنتی کشور را از اهداف برگزاری جشنواره عنوان کرد و افزود: کمک به تولید و نشر محتوای بصری فاخر و در عینِ‌ حال جذاب و داده‌های متقن با موضوع جاذبه‌های گردشگری، زمینه‌سازی برای معرفی مقاصد کمترشناخته‌شده گردشگری در راستای توزیع مناسب سفر در کشور و توجه به موضوع هنرهای‌سنتی، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال، از دیگر اهداف این دوره از جشنواره است.

 مهلت ارسال آثار ۲۵ فرودین ۱۴۰۰، اختتامیه‌ جشنواره خرداد ۱۴۰۰

دبیر سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران با اشاره به فراخوان جشنواره، افزود: آثار ارسال شده از سوی هیات‌داوران که متشکل از اساتید، هنرمندان و کارشناسان حوزه عکس، فیلم، محتوای دیجیتال و گردشگری و هنرهای‌سنتی هستند داوری خواهد شد و نهایتا در مراسم اختتامیه‌ای که در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود به برگزیدگان جشنواره جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به مجزا بودن جوایز در هر بخش گفت: به نفر اول هر بخش مبلغ ۷میلیون تومان، نفر دوم هر بخش ۴ میلیون تومان، نفر سوم جشنواره ۲ میلیون تومان و نفرات چهارم تا هفتم نیز مبلغ پانصدهزار تومان و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

یعقوب‌زاده خاطرنشان کرد: این جشنواره با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، گروه پژوهش هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت تجهیزات و لوازم عکاسی دیدنگار، شرکت مهندسی آترینا و شرکت رفاه آفرین فردا، برگزار می‌شود.

رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی با اشاره به فراخوان جشنواره که در ماه گذشته (دی) منتشر شد، گفت: ۲۵ فرودین ۱۴۰۰ مهلت ارسال آثار برای همه دانشجویان ایران است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در جشنواره و ارسال آثار به سایت دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *