گردشگری کشاورزی

ایجاد زیرساخت های گردشگری کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد گفت:ایجاد زیرساخت های گردشگری کشاورزی با تصویب چهار طرح در شهرستان های بویراحمد،دنا و گچساران کلید خورد.

محمد حسین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس تصمیم کارگروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاران این طرح ها ابتدا پروانه بهره برداری دریافت می کنند و سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای ایجاد زیرساخت های گردشگری به آنان اعطاء می شود.

وی بیان کرد: معرفی واحدهای گردشگری کشاورزی به مسافران تورهای گردشگری از دیگر برنامه های حمایتی برای رونق این شاخه نوپای گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

حسین زاده ابراز داشت: برگزاری جشنواره‌های محلی برداشت انگور، سیب، برنج و لیمو در شهرستان‌های استان نیز برای رونق گردشگری کشاورزی پس از مهار ویروس کرونا برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین طرح های گردشگری کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان سی سخت اجرا خواهد شد ابراز داشت: این طرح  در کنار یک مزرعه پرورش ماهی و در نزدیکی باغستان های انگور راه اندازی می شود.

وی تاکید کرد:براساس برنامه ریزی قرار است امکان ماهی گیری و پختن آن و چیدن میوه  به عنوان تجربه ای تازه در این واحد گردشگری از سوی گردشگران فراهم شود تا ضمن فروش محصولات بهره برداران سفری خاطره انگیز در تاسیسات اقامتی این شهرستان برای ایرانگردان فراهم شود.

حسین زاده تاکید کرد: همچنین ۲ طرح گردشگری کشاورزی در منطقه آبشار یاسوج و نرهگاه شهرستان بویراحمد اجرا می شود.

وی ایجاد اقامتگاه های بومگردی در کنارگلخانه های گل رز  را از بخشی از برنامه های طرح های گردشگری کشاورزی شهرستان بویراحمد عنوان کرد.

حسین زاده با اشاره به موفقیت کشورهای توسعه یافته در کسب درآمد از طریق گردشگری کشاورزی به ویژه محصولاتی مانند گل رز به دلیل زیبایی های بصری و بوی مطبوع آن ابرازامیدواری کرد: با بهره برداری از این طرح ها بتوان به درآمدزا شدن این صنعت در مرکز استان کمک کرد.

وی عنوان کرد: همچنین اجرای یک طرح گردشگری کشاورزی در کنار یک واحد دامپروری در شهرستان گچساران از دیگر برنامه های میراث فرهنگی در استان برای رونق این شاخه گردشگری است.

حسین زاده اضافه کرد:شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، مناطق پرورش کرم ابریشم، مزارع پرورش شترمرغ از جمله بخش هایی از حوزه کشاورزی است که با ایجاد اقامتگاه های بومگردی می تواند مقصدی برای گردشگران باشد.

وی بیان کرد:گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است که رونق آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌هاست.

ثبت ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و یک هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع گوشه ای از ظرفیت های توسعه گردشگری کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبیعت بکر و مردمانی مهمان نواز، ضرب آهنگی آرام و دل نشین برای ذهن‌های خسته از شهرنشینی را به صدا درآورده است.

چوپانی گله گاو، گوسفند در مراتع و چمنزارها، پرورش احشام، دوشیدن شیر،درست کردن کشک، برداشت و پاک کردن زعفران ، چیدن میوه های جنگلی،  تداعی خاطره شیرین رویاهای دوران کودکی برای برخی شهرنشین ها و انبساط خاطر و آرامش روحی آنان خواهد شد.

تجربه ای همگون با محیط زیست که علاوه بر کاهش استرس و فشارهای روحی زندگی شهرنشینی، درآمدزایی پایدار با حفظ شیوه زندگی سنتی را برای اهالی مناطق روستایی به همراه دارد.

گردشگری کشاورزی (اگروتوریسم) نوعی گردشگری است که در آن، مهمانان با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و علاوه بر آموزش نحوه فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی، در کار سنتی کشاورزی نیز مشارکت می کنند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *