معدن

آیا ذخایر گنج پنهان گردشگری معدن در استان زنجان استخراج می‌شود؟

اگرچه نخستین پروانه بهره‌برداری معدن گردشگری کشور در استان زنجان صادر شد، باید چشم انتظار عملیاتی شدن اجرای این طرح باشیم چراکه گردشگری استان تا به امروز خود را ثابت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   زنجان  ، گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد و نمونه بارز آن درآمد گردشگری کشور ترکیه است که بر تمام ضعف‌های دیگر آن سرپوش گذاشته و سالانه با جذب علاقمندان بسیاری زمینه درآمد اقتصادی، توسعه و پیشرفت را فراهم می‌کند.

“گردشگری معدن” عنوان جدیدی است که شاید کمتر کسی با آن آشنا باشد، از گذشته تا به امروز معادن، اهمیت بالایی در اقتصاد و توسعه صنعت داشته‌اند اما امروزه به دلیل بهره‌برداری و اتمام ذخیره برخی معادن، همچنین جاذبه‌های طبیعی، ابزار آلات معدنی، میراث تاریخی و جاذبه‌ها و کانی‌هایی که در دل زمین وجود دارند، کاربری جدیدی برای معادن با عنوان گردشگری تعریف می‌شود.

بر این اساس گردشگری معدن یکی از جدیدترین حوزه‌های گردشگری طبیعت است اما این تنها مقصود کار نیست بلکه معدن گردشگری می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر فرهنگ و پیشرفت و تحول اقتصادی جامعه داشته باشد در این راستا اگر معادن ذخیره قابل استخراج نداشته باشند می‌توانند با یک برنامه اقتصادی و صنعتی هدفمند به یکی از منابع درآمدزایی و ایجاد اشتغال تبدیل شوند اگرچه این امکان برای معادن فعال با ظرفیت بالا نیز وجود دارد.

استان زنجان یکی از استان‌هایی است که از نظر گردشگری بسیار ضعیف عمل کرده است، اگرچه در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی مسئولان در استان توسعه گردشگری بود اما با بیماری کرونا همه برنامه‌ها لغو و به زمان نامعلومی موکول شدند اما مسئله اصلی چرایی ضعف گردشگری تا این زمان است.

با تمام آنچه گفته شد، معدن سرب و روی انگوران در سال جاری عنوان نخستین معدن گردشگرپذیر کشور و استان را از آن خود کرد، اگرچه به دلیل همزمانی شیوع کرونا با این موضوع همچنان بحث گردشگری در معدن آغاز نشده است، اما به نظر می‌رسد این گام جدید می‌تواند حرکتی موثر در راستای توسعه گردشگری به خواب رفته استان زنجان باشد.

بر این اساس سئوال اینجاست که برنامه مسئولان استان برای بُعد گردشگری این معدن چیست؟ آیا این معدن با توجه به فاصله مسافتی بالایی که از استان دارد می‌تواند موفق عمل کند؟ آیا مسئولان گردشگری استان چه اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند؟

به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم

در این راستا امید فلاح، مدیر مجتمع سرب و روی انگوران استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در سال جاری موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری گردشگری معدنی شده‌ایم، اظهار داشت: این نخستین پروانه بهره‌برداری گردشگری معدنی در کشور است که با همکاری بالای مسئولان استان محقق شده است.

وی افزود: بر اساس میزان ذخیره بخش روباز پیش‌بینی ما این است که ظرف سه تا چهار سال آینده ذخیره باقی‌مانده از معدن روباز را به اتمام رسانیم. اما بر اساس اکتشافات اولیه نتایج تا به امروز امیدوارکننده بوده‌اند و اگر نتایج حفاری با مطالعات مطابقت داشته باشند میزان ذخیره اضافه شده احتمالی رسانه‌ای خواهد شد.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران استان زنجان با اشاره به ظرفیت معدن تصریح کرد: در بخش روباز معدن سرب و روی حدود 3 میلیون تن از ذخیره اکتشاف‌ شده وجود دارد و در بخش زیرزمین طبق قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان راهبر بخش زیرزمینی داریم، حدود 1 میلیون و 950 هزار تن ذخیره شناسایی شده داریم اما با توجه به اکتشافاتی که تا به امروز انجام شده است میزان ذخیره بخش زیرزمینی تا 2 میلیون و 600 هزار تن به شکل قطعی افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه به برنامه در حال حاضر معدن در حوزه گردشگری اشاره و عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم بحث گردشگری معدنی را در استان برقرار کنیم.

به دنبال شیوه‌های نوین گردشگری هستیم

از سوی دیگر امیر ارجمند، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی بحثی را در طول یک سال گذشته با عنوان ترم‌های جدید گردشگری آغاز کرده است که گردشگری معدنی هم از آن دسته است.

وی با اشاره به ظرفیت غنی زنجان در حوزه معادن افزود: طبق بررسی‌هایی که انجام شد یکی از معادن غنی ما که قدمت بیش از 100 ساله دارد و از جاذبه طبیعی بسیار جذابی برخوردار است به اسم معدن انگوران انتخاب شد، طبق درخواست مدیریت مجموعه نخستین مجوز معدنی را برای این معدن صادر کردیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تصریح کرد: خوشبختانه معدن از این موضوع استقبال کرد و اقداماتی را در این راستا انجام داده است، مسیرهای به خصوص برای گردشگران آماده شده است که قطعاً جذابیت‌های بی‌بدیلی برای مردم خواهد داشت.

بر اساس آنچه گفته شد به نظر می‌رسد قدم‌های ابتدایی برای استفاده گردشگری حوزه معدن در استان برداشته شده‌اند اما واقعیت این است که باید منتظر باشیم با مساعد شدن اوضاع عملیاتی شدن کار را ببینیم چرا که تا به امروز اقدامات حوزه گردشگری آنچنان ضعیف بوده که مکان‌های تاریخی و قدمت‌دار سابق نیز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و مثال این بحث گنبد سلطانیه است که پس از سال‌ها همچنان نه از نظر گردشگری مورد توجه است و نه در بحث مرمت آن توجهی وجود دارد. به هرحال امیدواریم در آینده نزدیک استان زنجان به عنوان قطب گردشگری معدن در کشور شناخته شود.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *