کاروانسرا

کاروانسرایی بازمانده از هزاره‌ها

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان از کاروانسرا سنگی آهوان به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرای منطقه و یکی از کهن ترین کاروانسرهای کشور و استان نام برد و گفت: قدمت کاروانسرای سنگی آهوان به پیش از دوران صفویه برمی‌گردد.

حمیدرضا دوست‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قدمت این بنای کهن به پیش از شکل‌گیری کاروانسراهای موسوم به 999کاروانسرای شاه‌عباسی که در مسیر جاده ابریشم و به دستور شاه‌عباس صفوی بنا شدند برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه قبل از این کاروانسراها، کاروانسراهایی با بناهای متفاوتی داشتیم ادامه داد: البته پیش از آن کاروانسراها، رباط‌ها و ساباط‌هایی در مسیر وجود داشته که عمدتا معماری خشتی داشتند که امروزه نیز بقایای تعدادی از آنها در استان سمنان نیز وجود دارد و قلعه عبدل آباد یک نمونه از آنها است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان با بیان اینکه بعدها یک کاروانسرای دیگر در نزدیکی این بنا ساخته شده افزود: وجود این دو کاروانسرا در آهوان سمنان نشان از اهمیت و موقعیت خاص این منطقه دارد.

وی ادامه داد: بعدها با احداث کاروانسرای دوم آهوان به تدریج از اهمیت کاروانسرای سنگی که از قدمت بسیار بیشتری برخوردار است کاسته می‌شود.

دوستمحمدی با بیان اینکه کاروانسرای آجری آهوان در ۴۰ کیلومتری جاده سمنان‌دامغان و در نزدیکی جاده واقع شده اضافه کرد: مصالح اصلی ساختمان این کاروانسرا آجر، آهک و خاک رس است.

وی با بیان اینکه در ساخت این بنا از سنگ استفاده شده گفت: این کاروانسرا دارای پلانی چهار ایوانی در ابعادی 75 متر در 75 متر است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان یادآوری کرد: کاروانسرای آجری آهوان سمنان به شماره ۱۳۷۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به وجود برخی از کاروانسراها در داخل شهرهای استان گفت: کاروانسراهایی همچون شاه‌عباسی سمنان، شاه‌عباسی دامغان و کاروانسرای میامی که در محدوده شهری قرار دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند به رونق گردشگری در این شهرها کمک شایانی کنند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان از تلاش میراث فرهنگی برای بهره‌برداری مناسب‌تر از این فضاهای تاریخی خبر داد و گفت: کاروانسرای دامغان به بخش خصوصی واگذار شده، کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان که به تازگی آزاد شده و قرار است به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود و کاروانسرای میامی نیز که در بافت تاریخی این شهر واقع شده نیز مرمت و مهیای سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ایسنا-شرق شناسان و جهانگردان خارجی در آثار خود بارها از این کاروانسرا سخن گفته اند. جاکسون جهان گرد نام آشنا،علاوه بر ارائه نقشه و طرحی از این کاروانسرای تاریخی، قدمت آن را به دوره خسرو اول انوشیروان نسبت داده و از آن به عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوران ساسانیان نام می برد.

همچنین هرتسفلد آلمانی نظر دیگری درباره این کاروانسرا مطرح کرده و در یکی از آثار خود نوشته که کاروانسرای سنگی آهوان یا رباط انوشیروانی به دستور شرف الدین معانی انوشیروان پسر ملک المعالی منوچهر که در سال 420 یا 421 هجری قمری بر این گستره حکمرانی می کرده بنا شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *