آفرودسواری

آفرودسواری بلای جان پناهگاه حیات وحش یخاب

ریگ‌بلند، نوار مرزی میان کویر مرنجاب و پناهگاه حیات وحش یخاب است، جایی که درست بساط آفرودسواری مهیا می‌شود و حضور آفرودسواران هربار جان زیستمندان یخاب را به مخاطره می‌اندازد که باید برای رفع این چالش گردشگری غیر همسو با طبیعت تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در سال‌های اخیر کویر مرنجاب در مجاورت پناهگاه حیات وحش یخاب مورد توجه ریگ‌نوردان و آفرودسواران بوده است، آن سوتر کویر ریگ جن در شرق اصفهان  هم همین طور و هر دو از این گردشگری نامانوس با محیط زیست به شدت رنجانده شده‌اند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که نباید این مناطق، محلی برای تفرج‌های تهدیدآمیز باشد و باید از هرآنچه گردشگری ناهمسو متوجه این کویرها، رمل‌ها و زیستمندان آنها می‌کند، جلوگیری کرد.

بنابراین به گفته کارشناسان محیط زیست، گردشگری مهیج آفرودسواری چه بی‌مجوز و چه با مجوز در شرایط فعلی بدون شک با تخریب و تهدیدهای غیرقابل جبران این عرصه‌های طبیعی همراه است.

در حالی که کارشناسان بر این باورند که آفرودسواری برای عرصه‌های کویری آسیب‌زا و مخرب است، همچنان برخی از مسئولان در تکاپو برای ترویج و معرفی جاذبه‌های گردشگری ناهمسو با محیط زیست هستند.

در این میان هم عده‌ای از بلیزرسواران، چیزی در حدود ۶۰ بلیزر آمریکایی دو دیفرانسیل از روی نبود آگاهی کافی در تلاش‌ هستند تا در مدت زمانی ۲۲ تا ۲۴ بهمن خود را به مرنجاب و نوار ریگ بلند برسانند تا گوش به گوش  پناهگاه حیات وحش یخاب تاخت و تاز کنند.

پناهگاه حیات وحش یخاب، به مساحت ۲۷۲ هزار هکتار مصوب شورای عالی محیط زیست است. این پناهگاه از جانب شمال رو به سوی  پارک ملی کویر و در جانب جنوب رو به سوی  منطقه حفاظت شده کوه‌های کرکس  است. نزدیک‌ترین منطقه حفاظت شده به این پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده  قمصر و برزک است.

ساز ناکوک گردشگری و محیط زیست در نوار ریگ‌بلند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: آران و بیدگل در این چند سال اخیر بسیار مستعد گردشگری بوده است.  بسیاری از گردشگران کویر مشتاق سفر به مرنجاب و آبوزیدآباد هستند و اما تداخلی که گردشگری ریگ‌نوردی با محیط زیست پیدا کرده، قسمتی از پناهگاه حیات وحش یخاب است.

سید عباس نگهبان افزود: در سطح شهرستان با مواردی مواجه می‌شویم که تعداد خیلی زیادی از این گردشگران بدون هماهنگی با محیط زیست یا حتی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان وارد منطقه یخاب می‌شوند.

وی یادآور شد: چنانچه قرار است گروهی به شهرستان آران و بیدگل برای کویرنوردی سفر کنند به دلیل تداخل کویرنوردی با مناطقی از پناهگاه حیات وحش یخاب باید با اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هماهنگ کنند و مجوز بگیرند و بعد وارد پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل شوند و چنانچه این اتفاق بیفتد با دستوری که از دادستانی شهرستان داریم می‌توانیم از این کار با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جلوگیری کنیم.

این مقام حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل تاکید کرد: وقتی پناهگاهی مصوب شد هرگونه تداخل به داخل پناهگاه، چنانچه ضرر و زیانی به منطقه وارد کند ممنوع است، بحث گردشگری می‌تواند در جهت اهداف زیست محیطی باشد ولی چنانچه تخریبی در زمینه زیست محیطی صورت بگیرد، مجبوریم با آن برخورد کنیم.

اشاره نگهبان به گردشگرانی است که با خودروهای دو دیفرانسیل ریگ‌نوردی می‌توانند آسیب‌های زیادی به پوشش گیاهی و زیستگاه‌های حیات وحش یخاب وارد کنند، بنابراین، قوچ و میش، کل، بز و انواع گربه‌سانان، پرنده‌های شکاری که مامن‌گاه آنها  دِرمنه‌ها و تاغ ‌زارها هستند، همه در صف اول تهدید و آسیب هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل افزود: هیچ گونه اجازه‌ای برای ورود به داخل پناهگاه نمی‌توانیم بدهیم، هماهنگی‌هایی هم با رئیس گروه تحت عنوان بلیزرسوارن آمریکایی  انجام شد که چنانچه می‌خواهند خارج از این ضوابط  وارد شهرستان شوند و مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نداشته باشند، اجازه ورود به منطقه نخواهند داشت.

از قرار معلوم گروه بلیزرسوارن آمریکایی با هدف کویرنوردی این‌بار کویر مرنجاب را نشانه گرفته‌اند. از آنجا که محل اتومبیلرانی خودروهای دو دیفرانسیل در کویر مرنجاب، نوار ریگ بلند است، جایی که در مرز پناهگاه حیات وحش یخاب قرار دارد بنابراین ورود به این منطقه از مناطق چهارگانه محیط زیست ممنوع است.

یخاب در مجاورت مرنجاب است. نوار ریگ بلند، معروف به محلی است که آفرودسواری انجام می‌شود و نوار ریگ بلند داخل پناهگاه حیات وحش یخاب است. کسی که با آفرود یا بلیزر وارد منطقه می‌شود به قصد نوار ریگ بلند وارد می‌شود.

این تنها گوشه‌ای از تخریب آفرودسواری در پهنه کویرهای اصفهان است، ابعاد دیگر این گردشگری مهیج و تهدید زا، زاگرس، سواحل و تالاب‌ها هستند که زیر تاخت و تاز شمار زیاد خودروهای دو دیفرانسیل قربانی ‌می‌شوند.

در این میان که دستگاه‌های متولی طبیعت یعنی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از لحاظ نیروی حفاظتی و کمبود امکانات حفاظتی اعم از ماشین و موتورسیکلت در ضعف شدیدی هستند، گردشگری ناهمسو با محیط‌زیست و عرصه‌های میراث طبیعی می‌تواند بر مشکلات گسترده حفاظت از عرصه‌های طبیعی بیافزاید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *