سال نوی چینی

تبلیغات کمرنگ ایران برای سال نوی چینی

قرار بود ایران برای سال نوی چینی، تبلیغات گردشگری گسترده ای در شبکه های اجتماعی این کشور کند اما بازه زمانی در نظر گرفته، تمام شد ولی اقدام موثری برای تولید محتوا انجام نگرفت.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ سال نو چینی، مهم‌ترین فستیوال کشور چین است که نه فقط برای چینی‌ها مهم است بلکه برای گردشگران خارجی که به این کشور سفر می‌کنند هم رویدادی جذاب به حساب می‌آید. جشنواره بهاری نام دیگر این جشن در آغاز بهار دیگری از این کشور است. چینی‌ها با برپا کردن جشن‌ها و مراسم سنتی و برپایی فستیوال و نمایش‌های مختلف، شروع سال جدید خود را جشن می‌گیرند.

سال نو چینی هر سال بین ۲۱ ژانویه تا ۱۰ فوریه (۱ تا ۲۱ بهمن) متغیر است. چینی‌ها معمولاً در این بازه زمانی به تعطیلات رفته و هر ساله گردشگران زیادی همانطور که در آغاز سال به این کشور سفر می‌کردند تا در برگزاری جشن سال نو حضور داشته باشد، خیلی‌ها هم از این کشور خارج می‌شدند بنابراین کشورهای زیادی خواهان جذب گردشگران چینی بودند تا بتوانند از این فرصت تعطیلات چینی استفاده کنند.

ایران نیز برای این موضوع چند سالی بود که تلاش می‌کرد سهمی از جذب گردشگران چینی در تعطیلات سال نوی آنها داشته باشد. به همین دلیل در سالهای اخیر همزمان با آغاز سال نوی چینی اقدام به تبلیغات گردشگری ایران می‌کرد هر چند این تبلیغات به حدی کم بود و بازتاب گسترده‌ای نداشت اما به هر حال در دستور کار قرار گرفته بود.

سال گذشته نیز ایران خود را برای میزبانی از گردشگران چینی در این ایام آماده کرده بود، که شیوع ویروس کرونا همه مرزها را بست و حتی سفر گردشگرانی که از مدتها قبل به ایران آمده بودند را نیز تحت تأثیر قرار داد. هر هواپیمایی که به این کشور تردد داشت را عاملی برای شیوع بیماری و انتقال ویروس از این کشور به ایران می‌دانستند. بنابراین دیگر لازم نبود که تبلیغی برای جذب گردشگران چینی شود. پس بسیاری از برنامه‌ها لغو شد. حتی در نمایشگاه گردشگری تهران نیز بنر قوی باش ووهان به امضای فعالان گردشگری رسید تا در نقطه‌ای از شهر نصب شود.

امسال هم دوباره برنامه ریزی شد تا بتوان اقدامات تبلیغاتی انجام شود. منتها از آنجا که هنوز ورود گردشگران به کشور به خصوص از کشور چین انجام نمی‌شود، این تبلیغات در راستای جذب گردشگران چینی انجام نشد. بلکه هدف یادآوری جاذبه ایران برای گردشگران چینی بود.

توقف برنامه‌های جذب گردشگر چینی به دلیل کرونا

محمد قاسمی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در وبینار بررسی عملکرد کمپین قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران گفته است: سال ۹۶ معاونت گردشگری بر اساس خروجی تحقیقات بازار خود به این جمع‌بندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینی‌ها که هر سال از ۲۴ بهمن ماه لغایت ۹ اسفند ماه برگزار می‌شود؛ یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای جذب گردشگر از بازار بزرگ چین با بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی مفید باشد؛ بنابراین در صدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» بر آمد که طبق آن استان‌های هدف گردشگران چینی، ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی جهت کسب آمادگی‌های لازم و ارائه مشوق‌هایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی قبل از عید بهاره چینی برنامه‌هایی را همسو با این عید به اجرا در می‌آورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به خود جلب کنند.

قاسمی ادامه داد: این طرح در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرایی ولی در سال ۹۸ متأسفانه با شیوع کرونا عملاً متوقف شد. در سال ۹۹ نیز با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن صرفاً به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران به طور مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و به طور غیر مستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم ایران از این بازار در دوران پسا کرونا – و نه جذب گردشگر در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف امسال که خود از بدیهیات است- در دستور کار قرار گرفت.

کمک گرفت از سلبریتی های استانی برای تولید محتوای چینی

در این میان چند اتفاق افتاد. یک بار بخشنامه‌ای از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی منتشر شد که در آن نشان می‌داد به همه اقداماتی که تا کنون درباره بازار چین شده بود، بی توجهی شده است چون در نامه به ۹ استان کشور اعلام شد که از سلبریتی های هر استان برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده شود. این در حالی بود که معاونت گردشگری می‌دانست که اصلاً اینستاگرام در چین فیلتر است و چینی‌ها نمی‌توانند به سایت‌های گردشگری ایرانی دسترسی داشته باشند.

پس از انتشار این گزارش در خبرگزاری مهر، معاونت گردشگری در صدد اصلاح این بخشنامه برآمد و اعلام کرد که این محتوا در نرم افزارهای مورد استفاده چینی‌ها پخش شود.

به این ترتیب قرار بود که استان‌های گردشگری ایران اقدام به تولید محتوا به زبان چینی کنند. اقدامی که چندان محسوس نبود. اکنون بازه زمانی تعریف شده برای فعالیت استان‌ها به اتمام رسیده است. ولی کمتر می‌توان بازخوردی از محتواهای تولید شده دید.

به عنوان مثال در سایت ویزیت ایران که متعلق به وزارت میراث فرهنگی است، صفحه مربوط به تبلیغات گردشگری ایران به زبان چینی، محتوایی وجود ندارد.

اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌ها نیز کم و بیش تولید محتوا انجام داده‌اند اما بازخوردی نداشت. به عنوان مثال برخی از استان‌ها اقدام به تهیه کلیپ به زبان چینی کرده‌اند، اما هنوز منتشر نشده است.

اما برخی از سازمان‌های دیگر فعالیت‌های بهتری انجام داده‌اند به عنوان مثال شهرداری یکی از شهرهای گردشگری اقدام به تولید فیلم به زبان چینی کرده است یا یکی از شرکت‌های هواپیمایی نیز در صفحه مربوط به خود در ویچت ویدئوهایی که تولید شده بود را منتشر کرده و می‌کند. البته این اقدامات در راستای برنامه وزارت میراث فرهنگی که اعلام می‌کرد، چین بازار هدف و اول گردشگری ایران است؛ نیست و آنها در راستای بازاریابی خود چنین اقداماتی را انجام داده‌اند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *