گردشگری

نقش رابطه اصفهان با چین در توسعه صنعت گردشگری چیست؟

 از زمان شیوع کرونا در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله گردشگری با مشکلاتی مواجه شدیم، اما رابطه استان اصفهان با کشور چین چگونه می‌تواند از این مشکلات بکاهد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان ، اصفهان استانی توانمند است و مسئولان آن نیز تلاش کرده‌اند از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده کنند، برای استفاده از این ظرفیت‌ها روابط خود را با دیگر کشورها نیز تقویت کرده و به دنبال گسترش روابط تجاری، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی هستند. به همین دلیل در اواسط بهمن ماه اصفهان با سیچوآن چین تفاهم نامه توسعه روابط دوجانبه در حوزه صنعت، تجارت و گردشگری امضا کرد. این تفاهم نامه به منظور بهبود شرایط اقتصادی توسط روابط پایدار بین اعضای اتاق‌های دو طرف، تبادل اطلاعات به روز از پتانسیل ها و توانمندیهای تجاری، تولیدی و سرمایه گذاری، مشارکت در اجرای پروژه‌های زیر ساختی گردشکری و مشارکت در برگزاری کنفرانس، همایش و نشست‌های تخصصی به امضای دو طرف رسید.

از دیرباز استان اصفهان با استان‌های مختلف کشور چین ارتباط برقرار کرده و به دنبال توسعه روابط خود با این کشور به منظور توسعه گردشگری، روابط تجاری و اقتصادی بود که تاثیرات خوبی نیز بر اقتصاد و گردشگری استان نیز داشته داشت. تا قبل از شیوع کرونا این ارتباطات گسترده‌تر و با نتایج قابل قبولی بود اما از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد این رابطه کمرنگ و در حوزه گردشگری نیز به صفر رسید اما در حال حاضر استان اصفهان و استان سیچوآن چین تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌اند تا بتوانند روابط گردشگری، تجاری و اقتصادی خود را بهبود بخشند و بدون شک نتیجه این تفاهم نامه پس از کرونا مشخص خواهد شد.

به بهانه امضای این تفاهم نامه با عضو هیئت علمی گروه زبان چینی دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو نشستیم تا در مورد پیامدهای مثبت این تفاهم نامه و فوایدی که برای استان اصفهان به ارمغان خواهد آورد اطلاعات بیشتری به دست آوریم. احمدرضا آریان پیرامون روابط اقتصادی ایران با کشور چین گفت: رابطه اقتصادی ایران و چین به‌صورت جدی پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد و اکنون حدود 26 درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین صورت می‌گیرد. در این مبادلات، استان اصفهان یکی از وزنه‌های مهم مبادلات ایران و چین است و در پروژه ملی توسعه صادرات به چین اصفهان به‌عنوان عنصری کلیدی و مهم برای افزایش تعاملات دو کشور است.

نگاهی بر روابط اقتصادی، بازرگانی و گردشگری اصفهان با چین

عضو هیئت علمی گروه زبان چینی دانشگاه اصفهان مهم‌ترین اقلام صادراتی از اصفهان به چین را صنایع‌دستی عنوان کرد و با اشاره به علاقه چینی‌‌ها به صنایع دستی این استان اظهار داشت: افزایش حضور موثر فعالان اقتصادی و سمن‌های ایرانی، افزایش تحرکات نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در چین و افزایش حضور گردشگران چینی در ایران و نیز شرکت فعال در نمایشگاه‌های گردشگری چین از عمده دلایل علاقه چینی‌ها به صنایع دستی اصفهان است.

وی افزود: یکی از آسیب‌های صنایع دستی اصفهان ورود صنایع دستی مشابه با کیفیت پایین‌تر از چین است که لازم است گمرک ایران برای حمایت و ممانعت از متضرر شدن مضاعف فعالان این صنعت تمهیداتی بیندیشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باعث تاسف است در دوران کرونا به دلیل متوقف شدن گردشگری، این صنعت به همراه صنعت گردشگری بیش‌ترین آسیب را متحمل شده است.

از آنجا که وی همکار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در زمینه آموزش راهنمایان تور به زبان چینی است در پاسخ به این سئوال که در بحث گردشگری بین اصفهان و چین مهمترین اقداماتی که انجام شده چیست، خاطرنشان کرد: اصفهان به عنوان استان معین کشور برای ایجاد هسته توسعه گردشگری ایران و چین انتخاب شده و چین یکی از کشورهای هدف گردشگری جدید ایران و اصفهان به شمار می‌رود ، این در حالی است که مطابق با آمار موجود سالانه 120 میلیون گردشگر چینی به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند و نیز با توجه به قرابت‌های فرهنگی میان دو کشور ایران و چین، بایستی به‌دنبال اختصاص  سهم بیشتری از بازار گردشگری این کشور به اصفهان باشیم.

توسعه روابط گردشگری اصفهان و چین پس از کرونا

آریان با بیان اینکه قطعا پس از حل مشکلات کرونا، شتاب در توسعه روابط گردشگری بین اصفهان و چین اتفاق خواهد افتاد، گفت: با توجه به موضوع جلسات و مذاکرات مقامات استان (از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، اتاق بازرگانی، دفتر نمایندگی وزارت خارجه و غیره) با همتایان چینی، توسعه صنعت گردشگری همیشه جزئی ثابت از برنامه مذاکرات بوده چرا که بازار گردشگری چین می‌تواند به توسعه اقتصادی و روابط بیشتر بین دو کشور منجر شود.

وی با اشاره به لغو روادید در سفرهای گردشگری چینی‌ها توسط دولت ایران تصریح کرد: این اقدام تمایل سفر چینی‌ها به اصفهان را افزایش داده است. در پی این افزایش تمهیدات ویژه‌ای نیز برای حضور گردشگران چینی در اصفهان از جمله بسته‌های تبلیغاتی به زبان چینی و افزایش راهنماهای تورهای گردشگری توانمند به زبان چینی در بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان اصفهان اندیشیده شده است.

عضو هیئت علمی گروه زبان دانشگاه اصفهان افزود: در کنار این اقدامات در این مدت مقامات محلی و فعالان گردشگری چین از جمله رئیس انجمن زنان اتحادیه‌های گردشگری کشور چین، شورای ایالت گوئیجو، فعالان گردشگری پکن، شانگهای و شی‌ان نیز با حضور در اصفهان بر همکاری‌های دو جانبه در زمینه گردشگری و صنایع دستی تاکید کرده‌اند.

وی پیرامون مهمترین مشکلات و دغدغه‌های گردشگری چینی خاطرنشان کرد: کمبود مرکز اقامتی مناسب و راهنمای تور مسلط به زبان و فرهنگ چین از جمله آنهاست که امیدوار به حل آن در آینده نزدیک هستیم.

افزایش مراودات اقتصادی اصفهان و چین در بخش‌های مختلف

آریان با اشاره به افزایش مراودات اقتصادی بین اصفهان و چین در بخش‌های مختلف گفت: تکمیل راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان به طول 409 کیلومتر که پیگیری روند پیشرفت آن توسط  وزیر راه و شهرسازی و  شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اجرای آن توسط سرمایه‌گذار چینی از اولویتها می‌تواند نقطه عطفی بر روابط دو کشور و نیز میدانی برای بررسی چالشهای همکاری مشترک باشد.

وی بیان کرد: خوشبختانه مسئول نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان قبلا سرکنسول ایران در گوانگجو بوده و از تجارب بالایی در مدیریت و هماهنگی بین ارگانهای مسئول استان برخوردار است، بنابراین می‌توان  با هدف تسهیل نمودن همکاری صنعتگران و بازرگانان استان با این کشور در کنار راه‌اندازی میز چین در اتاق بازرگانی اصفهان، با برقراری پروازهای مستقیم از اصفهان به چین و نیز تقویت گروه زبان چینی دانشگاه اصفهان از تمام ظرفیت‌های استانی بهره برد.

فرصتی تازه برای درک و گفتمان و افزایش مرادوه اصفهان و چین

عضو هئیت علمی گروه زبان دانشگاه اصفهان ادامه داد: در بحث همکاری‌های شهرداری با طرف چینی از آنجا که اصفهان از تاریخ 17 اردیبهشت 1368 خواهر خوانده شهر معروف و مهم شی‌ان است از این‌رو براساس قرارداد خواهر خواندگی این شهرها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی با یکدیگر همکاری می‌کنند. شهر اصفهان نیز تاکنون پذیرای هیئت‌های زیادی از شهر شی‌ان بوده که حاصل این دیدارها  برخی تحولات به وجود آمده در این شهر تاریخی از جمله اجرای فاضلاب و همچنین متروی اصفهان است.

وی که در انعقاد بسیاری از قراردادهای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران نقشی موثر داشته است در مورد تلاش‌های اتاق بازرگانی اصفهان در جهت افزایش آگاهی فعالان اقتصادی مرتبط با چین در این استان از جمله تفاهم‌نامه همکاری اصفهان و مناطق مختلف چین از جمله با گوانجو و سی چووان چین گفت: در این تفاهم‌نامه‌ها بر توسعه روابط تجاری، صنعتی، گردشگری و نیز معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دو طرف به منظور بهبود شرایط اقتصادی، توسعه روابط پایدار بین اعضای اتاق‌های دو طرف، تبادل اطلاعات به روز از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعتی، تجاری، تولیدی و سرمایه گذاری، مشارکت در اجرای پروژه‌های زیرساختی گردشگری و مشارکت در برگزاری کنفرانس، همایش و نشست‌های تخصصی تاکید شده است.

این استاد دانشگاه اصفهان اظهار امیدواری کرد دو ملت با فرهنگ و کهن ایران و چین پس از بحران کرونا فرصت‌هایی تازه‌ برای درک و گفتمان بیشتر و نیز افزایش مراودات صنعتی، فرهنگی و اقتصادی سودمند داشته باشند.

در حال حاضر کرونا نه تنها در زمینه گردشگری که در سایر زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذاشته و این بخش‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما در کنار آن فرصت‌های تازه‌ای برای گفتمان و مراودات تجاری ایران و چین فراهم کرده است، با توجه به این مراودات امید ‌می‌رود روابط اصفهان و چین در حوزه گردشگری، اقتصادی، تجاری و غیره تداوم و گسترش یابد و فعالان این حوزه‌ها بر مشکلات خود تا حدود بسیاری فائق آیند.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *