آفرودسواران

تب آفرودسواران برای توبیرون دزفول

تردد آفرودسواران در دل دره توبیرون دزفول محیط زیست حیوانات و آبزیان منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

توبیرون واژه‌ای محلی به معنای بریدن تب است؛ همانگونه که دره توبیرون دزفول به واسطه عمق دره و عبور نهری زیبا از میان آن به مکانی خنک برای گردشگران و طبیعت دوستان در تمام ایام سال تبدیل شده است.

ولی این روزها جیپ‌های آفرود با سرعت تمام از دره‌ می‌گذرند و صدای دلخراش آنها گردشگران و حیوانات را می‌آزارد؛ جای لاستیک خودروها بر تن طبیعت می‌ماند و آرامش حیوانات را سلب می‌کند.

این بی توجهی‌ها ادامه می‌یابد و منطقه‌ای بکر به جولان آفرودسواران تبدیل می‌شود؛ اتوبوس‌های گردشگری هم یکی پس از دیگری در منطقه نمایان می‌شوند و رنگ زرد دزفول را قرمز می‌کنند اگرچه قرمز شدن وضعیت کرونا در دزفول به عوامل دیگری هم بستگی دارد و موضوع گزارش نیست.

بنا به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول، ورود وسایل نقلیه در مناطق بکر طبیعی موجب انواع مخاطرات زیست محیطی از جمله برهم زدن اکوسیستم بستر، مرگ و میر آبزیان و موجودات ساکن در دره و آلودگی صوتی می‌شود.

رضا قپانچی پور تخریب و زوال تدریجی دره توبیرون در سایه تداوم حضور آفرودسواران را دور از انتظار ندانست.

برهم زدن امنیت منطقه، تخریب و زوال تدریجی دره توبیرون از دیگر چالش‌های حضور آفرودسواران در این دره هستند که رضا قپانچی‌پور به آنها اشاره و بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای حفاظت و حراست از این محل منحصر به فرد تاکید می‌کند.

نکته قابل تامل دیگر آب آشامیدنی عشایر ساکن در پایین دست رودخانه است که با تردد آفرودسواران و بی‌توجهی گردشگران تحت تاثیر قرار گرفته و آلوده می‌شود علاوه بر آن باید به شکسته شدن درختان بستر رودخانه نیز اشاره کرد؛ درختان و پوشش گیاهی که سال‌ها در این دره چشم نواز بودند اکنون در خطر هستند.

علاوه بر آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها در این مناطق که موجب ناامنی حیات وحش می‌شود اکوسیستم و بستر رودخانه که محل زیست آبزیان است نیز دگرگون شده است.

جلوگیری از ورود وسایل نقلیه و آفرودسواران به دره توبیرون از راهکارهایی است که رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول به آن تاکید دارد تا از این طریق پاکیزگی آب و محیط زیست حفظ شود ولی کو گوش شنوا!

گردشگران از استان‌های مختلف می‌آیند و برخی از آنها به هیچ اصولی پایبند نیستند؛ آفرودسواران هم که می‌خواهند گاز بدهند، ویراژ بروند و لذتش را ببرند.

منع تردد خودروها به دره و صرفا پیاده روی در این دره زیبا می‌تواند کارگشا باشد؛ بهتر است گردشگران پیاده روی در این دره زیبا و استفاده از مواهب طبیعی آن را جایگزین لذت گاز دادن و ویراژ رفتن کنند و به آیندگان هم نیم نگاهی داشته باشند.

دره توبیرون در مسیر سردشت قرار گرفته که از جمله مناطق بکر و مستعد جذب گردشگر و زیستگاه انواع پرندگان شکاری، جغد، خفاش، ماهی و انواع متنوعی از خزندگان است که نگاه و توجه به آنها، انسان را در فکر فرو می‌برد و یاد خالق یکتا و نعمت‌های بیکرانش می‌اندازد.

مهدی چناری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول آفرودسواران را از دیگر گردشگران مجزا و عنوان می‌کند دره توبیرون یکی از مناطق بکر گردشگری شهرستان دزفول است که گردشگران و طبیعت دوستان در قالب تور و به صورت پیاده از این مکان بازدید می‌کنند.
او همچنین بر لزوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با حضور اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست و فرمانداری دزفول تاکید دارد و می‌گوید باید سازو کاری برای جلوگیری از عبور خودروها از دره توبیرون درنظر گرفته شود.
بنا به گفته چناری دره توبیرون در تملک میراث فرهنگی نیست ولی جزو مناطق گردشگری دزفول به شمار می‌رود که نیاز است ضمن در نظر گرفتن نگهبان برای حفاظت از منطقه، از ورود خودرو به دره جلوگیری شود تا مبادا آسیبی به این اثر طبیعی و گردشگری وارد شود.

دره توبیرون مکانی شگفت‌انگیز و تماشایی در جنوب غرب ایران است که در بخش سردشت دزفول و ۲۰ کیلومتری این شهر جای دارد.

شهرستان دزفول از مواهب طبیعی فراوانی نظیر کوه، جنگل، جلگه، دریاچه، دره، رود و آبشار برخوردار است و از مقاصد گردشگری شمال خوزستان به شمار می‌رود ولی این روزها که کرونا حرف نخست محافل شده و قربانی می‌گیرد بهتر است گردشگری را کنار بگذاریم و به طبیعت فرصت تنفس دهیم.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، هشت شهرستان خوزستان از جمله دزفول در وضعیت قرمز و پرخطر کرونا قرار گرفته‌اند. برگزاری تورهای گردشگری، مراسم عروسی و عزا، تجمع‌های مختلف، دورهمی های خانوادگی از عوامل اصلی افزایش کرونا در این استان عنوان شده‌اند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *