ترکیه

لیر ببریم یا دلار؟ سئوال تمامی مسافران ترکیه

اگر قصد مهاجرت یا سفر به ترکیه را داشته باشید، ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که دلار با خود ببرید یا لیر؟! با هم این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در انتخاب ارز مورد نظر برای سفر به ترکیه راهنمایی‌تان کنیم. قبل شروع این مبحث می‌خواهیم درباره واحد پول کشور ترکیه سخن بگوییم.

واحد پول ترکیه چیست؟

نشان‌دهنده لیر ترکیه است. کروش واحد پول خرد ترکیه است؛ که هرTRY یا TLواحد پول ترکیه لیر است و صد عدد از آن یک لیر ترکیه را تشکیل می‌دهد. هنگام استفاده از لیر حتما توجه داشته باشید که اسکناس‌های ۵ و۵۰ این کشور بی‌اندازه به یکدیگر شباهت دارند و تشخیص آن‌ها کمی سخت است. اکنون سکه‌های مورد استفاده در ترکیه عبارتند از ۵۰،۲۵،۱۰،۵،۱ کروش است و اسکناس‌های این کشور پنج، ده، بیست، پنجاه، صد و دویست می‌باشد.

بین لیر و دلار کدام برای سفر به ترکیه بهتر است؟

کشور ترکیه یکی از پرطرفدارترین کشورها برای سفر است. اگر شما نیز می‌خواهید به این کشور سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم با خود دلار ببرید زیرا می‌توانید پس از به اتمام رسیدن سفر خود نیز از دلار استفاده کنید و یا اگر قصد سفر به کشور دیگری را دارید با توجه به اینکه دلار یک ارز بین الملل است، می‌توانید آن را نزد خود نگهداری کنید تا در سفر بعدی خود مورد استفاده قرار دهید و اگر قصد سفر ندارید نیز می‌توانید به نزد صرافی‌ها بروید تا پول شما را به ریال تبدیل کنند.

و حالا شاید این سوال برای شما پیش بیایید که چه زمانی از لیر ترکیه استفاده کنیم؟

اگر شما شغلی دارید که به ترکیه مربوط می‌شود و همیشه در رفت و آمد از ایران به ترکیه هستید، برایتان به صرفه نیست که همیشه با خود دلار به ترکیه ببرید و به صرافی بروید تا دلار خود را به لیر ترکیه تبدیل کنید؛ زیرا در ترکیه بعضی صرافی‌ها از شما پول بیشتری می‌گیرند و شرایط را به نفع خود برمی‌گردانند؛ بنابراین همیشه استفاده از دلار برای سفر به ترکیه خوب نیست و قابل ذکر است که ترکیه کشوری پر از مسافر است و نرخ تبدیل دلار به لیر بسیار متغیر است و پیشنهاد می‌کنیم که در ایام عید و مناسبت‌هایی که باعث حراجی‌ها می‌شود، برای سفر به این کشور با خود لیر ببرید تا نیازی به رفتن به صرافی‌ها نداشته باشید. جهت رزرو تور استانبول روی لینک زیر کلیک کنید..

چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری در ترکیه

بیشترین کارت‌هایی که مسافران با خود به ترکیه می‌برند شامل مستر کارت، ویزا کارت و امریکن اکسپرس می‌باشند. می‌توانید از کارت‌های اعتباری برای احتیاج‌های مالی خود استفاده کنید. گرچه بیشتر رستوران‌ها و کافه‌ها پول نقد دریافت می‌کنند ولی شما می‌توانید در بعضی مواقع از کارت‌های اعتباری استفاده کنید.

ATM نام خودپردازهایی است که شما می‌توانید از آن‌ها پول نقد دریافت کنید که در سطح شهر قابل مشاهده می‌باشند.

صرافی‌های ترکیه

 نام صرافی‌های ترکیه می‌باشد که بدون پرداخت کمیسیون می‌توانید تبدیل ارز را در آنجا انجام دهید.Döviz

این صرافی‌ها بخاطر این که خصوصی هستند مبلغ ارز بهتری را به شما پیشنهاد نمی‌کنند. به علاوه در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل که بانک‌ها نیز تعطیل هستند، مبلغ پیشنهادی صرافی‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در این ایام به صرافی‌ها نروید و تا حد امکان دلار با خود به این کشور نبرید که بخواهید آن را به لیر تبدیل کنید.

بانک‌های کشور ترکیه

باتوجه به مطالب بالا درباره صرافی‌ها، بهتر است که از خدمات ارزی این کشور بهره‌مند شوید. برای تبدیل کردن پول خود، بانک‌های این کشور به صرفه‌تر از صرافی‌ها می‌باشند؛ زیرا بانک‌ها با نرخی که بانک مرکزی تصویب می‌کند، کار می‌کنند و بعد از آن بازار چنچ کردن پول دچار تغییر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به این تغییرات در تبدیل ارز روبه‌رو نشوید، به شعبه‌های اینترنتی بانک‌ها مراجعه کنید.

فرآیند معاوضه ارز در بانک‌ها

در ساعات اداری و کاری بانک‌ها می‌توانید به بانک مراجعه کنید و خرید و فروش ارز را در آنجا و به صورت حضوری انجام دهید؛ بعد از ساعات اداری می‌توانید به سایت یکی از شعبات بانک‌ها بروید و به صورت اینترنتی کار تبدیل ارز را انجام دهید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید مراجعه به عابر بانک‌ها و انتخاب تبدیل پول می‌باشد اما ممکن است عابر بانک پول شما را ندهد؛ بنابراین این کار کمی ریسکی است.

راه‌های دیگر تبدیل ارز در ترکیه

پیشنهاد می‌کنیم که در صرافی‌های فرودگاه پول خود را به لیر یا دلار تبدیل نکنید زیرا نرخ تبدیل ارز در فرودگاه مانند فرودگاه‌های کشور خودمان بالاتر از بقیه مکان‌های سطح شهر است؛ بنابراین مقداری لیر با خود به ترکیه ببرید تا نیازی به صرافی نداشته باشید.

گزینه دیگری که می‌توانید پول خود را چنچ کرده و تبدیل به لیر کنید، برندهای معروف هستند. شما می‌توانید از برندهایی مثل مانگو، ال سی وایکیکی یک جنس کوچک و ارزان قیمت بخرید تا دلارتان را با قیمت بسیار عالی به لیر تبدیل کنند.

راه‌هایی برای کم کردن هزینه‌های سفر

شاید شما نیز در حال حاضر و یا در آینده قصد سفر به ترکیه را داشته باشید و بخواهید که هزینه کمتری را برای سفر خود متحمل شوید. در ادامه ۵ روش برای کاهش هزینه‌های سفر را مرور می‌کنیم.

۱-اقامت در مهمان‌خانه‌ها

اقامت در مهمان‌خانه‌ها بسیار از نظر اقتصادی بهتر از اقامت در هتل است و کمی از نگرانی‌های مالی شما را می‌تواند کم کند. یکی دیگر از مزایای اقامت در مهمان‌خانه‌ها پول بیشتر برای گشت و گذار در سطح شهر و بازدید از جاهای دیدنی این کشور است.

۲-کارت اتوبوس

برای گشتن در شهر بهتر از کارتی برای اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی تهیه کنید و اگر شارژ کارت شما تمام شد می‌توانید در ورودی مترو و یا فرودگاه شارژ کنید و مجددا از آن کارت استفاده کنید.

۳رستوران‌های ارزان قیمت ولی با غذاهای خوب

رستوران‌ها و کافه‌هایی را انتخاب کنید که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند ولی غذاهای آن‌ها بسیار خوشمزه باشد. می‌توانید از مردم محلی برای یافتن رستوران‌ها کمک بگیرید.

۴-حمل و نقل عمومی

برای مدیریت در هزینه‌ها بهتر از کمتر از تاکسی و بیشتر از مترو و اتوبوس استفاده کنید. می‌توانید از قایق‌های مسافربری نیز استفاده کنید.

۵-تفریحات رایگان

رویدادهای زیادی در ترکیه به صورت رایگان برگزار می‌شود؛ فقط کافی است که شما در روزهای خاص و یا مناسبتی در ترکیه و استانبول حضور پیدا کنید تا متوجه شوید. برای مثال بعضی روزها موزه‌ها به صورت رایگان پذیرای شما بازدیدکنندگان می‌باشد.

امیدواریم توانسته باشیم در جهت انتخاب ارز و کمی از نگرانی شما از این موضوع را کم کرده باشیم تا با خیال راحت‌تری به ترکیه سفر کنید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *