مند

کلوت‌های “مند” دشتی ثبت ملی شد

مسئول ثبت آثار اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان بوشهر گفت: کلوت‌های “مند” شهرستان دشتی این استان درفهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سودابه معموری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: کلوت‌های مند شهرستان دشتی میان روستاهای “درازی” و “چاوشی” واقع شده که پس از پژوهش‌ها و کارشناسی‌های انجام شده و موافقت کمیته‌ ملی ثبت آثار به ثبت ملی درآمد.

وی ادامه داد: کلوت‌های مند دشتی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی پس از شناسایی و جمع‌آوری مستندات روز گذشته در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

کلوت‌های مند با نام علمی “کوآستاها” در رسوبات دوران چهارم زمین شناسی بر اثر ترکیبی از فرسایش آبی و بادی و بیشتر آبی شامل عوامل جوی مانند باران به اشکال بدیع ژئومورفولوژیکی تشکیل شده که در گویش محلی به آن کلات به معنی تپه بلند گفته می‌شود که تشابه زیادی با کلوت‌ها دارند.

در سال‌های اخیر و با توجه به اهمیت گردشگری کلوت‌های مند مردم روستاهای درازی و چاوشی با روی گشاده میزبان گردشگران هستند و در روستای درازی موجب شده در حوالی کلات‌ها مردم به کمک اداره منابع طبیعی پارک جنگلی دست کاشتی بکارند و امکانات رفاهی نیز ایجاد کنند.

در نواحی بیابانی، به برجستگی‌های بین شیارهای نعلی شکل کَلوت می‌گویند، نام دیگر کلوت “یاردانگ” است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *