موزه پست

افتتاح اولین موزه پست و فلاتلیک کشور در شهر میراث جهانی

اولین موزه پست و فلاتلیک کشور در شهر میراث جهانی با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر و با حضور معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، استاندار، شهردار و مدیران استانی افتتاح شد.

این موزه شامل کامل‌ترین موزه پست ایران با تمام تمبرهای سلسله‌های قاجار و پهلوی، همچنین تمبرهای چاپ شده پس از انقلاب اسلامی می باشد که آثار جمع آوری شده نسل به نسل ادامه پیدا کرده و در مجموعه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در این مجموعه اولین نامه تاریخ یزد به اروپا و اولین تمبر تاریخ انگلستان به نمایش درآمده است، نمونه این موزه تنها در سه کشور اروپایی وجود دارد.

«جمال الدین عزیزی» شهردار یزد در حاشیه این مراسم که امروز چهارشنبه برگزار شد، موزه ها را به عنوان جاذبه و عامل رونق گردشگری شهر دانست که می تواند اطلاعات و دانش افراد را در رابطه با موضوع مرتبط افزایش دهد.

وی در مراسم افتتاح اولین موزه پُست و فیلاتلیک کشور در گفتگویی اظهار داشت: با توجه به اینکه موزه ها به عنوان جاذبه گردشگری شهر شناخته می شوند و شهر میراث جهانی یزد هم مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده، نیاز بود در این زمینه هم جذب گردشگر داشته باشیم.

عزیزی خاطر نشان کرد: ما در ارتباط با راه اندازی این موزه سعی کردیم کمک هایی که از دستمان ساخته بود را انجام دهیم و برای آماده سازی فضا، مساعدت های لازم را به مؤسس آن داشته باشیم.

وی گفت: خوشبختانه امروز شاهد هستیم مجموعه خیلی خیلی جذاب و خوبی از تاریخچه پست کشور، در شهر یزد و حتی در دنیا ایجاد شده است.

شهردار در خصوص انتقال مدارک پستی که در ارتباط با شهر یزد هست و در سایر موزه های کشور نگه داری می شود از قول معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل شرکت پُست ایران اظهار داشت که کم کم به این موزه منتقل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چنین فضاهایی چه تأثیری در رونق گردشگری شهر دارد، گفت: اصولا در بحث گردشگری باید فضا های متنوع در شهر ایجاد کنیم، ضمن اینکه موزه های تخصصی مثل موزه پست می تواند اطلاعات و دانش افراد را در رابطه با آن موضوع افزایش دهد.

عزیزی همچنین ادامه داد: ایجاد این گونه مراگز باعث ماندگاری بیشتر گردشگران در شهر نیز می شود.

«رمضانعلی سبحانی فر» مدیر عامل شرکت ملی پست نیز در این مراسم گفت: سومین موزه پست کشور در یزد راه اندازی شد و این استان به دلیل قدمت و پیشینه ای که در زمینه خدمات پستی دارد، شایسته ایجاد چنین موزه ای است.

وی با اشاره به پیشینه پست در ایران از زمان هخامنشیان قبل از اسلام تاکنون، افزود: پست یک مجموعه خدمت رسان با تاریخ و پیشینه ارزشمند است که باید این تاریخ و پیشینیه را حفظ کرد.

سبحانی فر با اشاره به اینکه یزد از دیرباز در زمینه پست جزو شاهراه های اصلی ایران در نامه رسانی بود، اظهار کرد: اهتمام به راه اندازی موزه پست و تمبر در یزد به ۲ دلیل آن یکی قدمت طولانی خدمات پستی در یزد و جهانی شدن آن شهر  اتخاذ شد

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم در این مراسم گفت: در این استان افراد مختلفی موزه هایی با علاقه شخصی راه اندازی کردند که باید از آنها  حمایت شود و انگیزه چنین کاری را در میان آنها تقویت کرد.

وی افزود: دستگاه‌های مسئول در استان قدردان چنین افرادی هستند زیرا افراد علاقه مند بدون هرگونه چشم‌داشتی در این عرصه فعالیت دارند و باید از ایده ها و برنامه های آنها حمایت کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم نخستین تمبر منتشر شده در ایران به مدیر عامل شرکت پست ایران اهدا شد که وی آن را به موزه پست تهران اهدا کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *