سیمین

«سیمین» فرصتی زرین در پای الوند

روستاهای هدف گردشگری همدان دارای ویژگی‌های شاخص و طبیعت منحصربفردی است که برای هر بینده‌ای چشم‌نواز است. وجود روستاهای بکر با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر در این استان فرصت مناسبی در جهت ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه است که تاکنون آنطور که باید و شاید مورد بازدهی قرار نگرفته‌اند.

شرایط آب و هوایی این منطقه، طبیعت وصف‌نشدنی و چشم‌اندازهای مثال‌زدنی روستاهای همدان مجموعه کاملی را به وجود آورده که برای بازدید گردشگران بسیار مناسب است و نشان می‌دهد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به جزء آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر و کتیبه‌های گنجنامه فرصت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد که نیازمند توجه بیشتر هستند.

یکی از این روستاها، روستای «سیمین» است که یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان همدان محسوب می‌شود. این روستا در نقطه‌ای کوهپایه‌ای با بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای و پلکانی، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه واقع شده و دارای دانش کهن خانه‌سازی و تاریخ ۳۰۰ ساله یکجانشینی است.

سیمین از غرب به کوه سرکه‌زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ‌پا، از جنوب به دره ولی‌شکر، از جنوب شرق به دره‌جن و از شمال به کوه دره یونجه‌چال محدود می‌شود. نوع خاص معماری خانه‌ها، استفاده از مصالح بومی و سبک معماری مراکز محلات، این منطقه را به عنوان روستایی شاخص با ارزش‌های معماری قابل توجه معرفی می‌کند.

بافت سنگی خانه‌های این روستا که مهمترین شاخصه سیمین به شمار می‌رود، ارزش دیدن دارد و با توجه به شرایط طبیعی و کوهستانی منطقه و بن‌بست بودن این روستا به صورت بکر و دست‌نخورده باقیمانده که این خود زیبای‌های طبیعی آن را دوچندان کرده است.

دانشیار رشته طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا در معرفی این روستا به خبرنگار ایسنا گفت: همانطور که از اسم این روستا پیداست رودخانه‌ای از کنارش عبور می‌کند که به علت زلال و شفاف بودن به رنگ نقره‌ای است و یکی از علت‌های نامگذاری روستا همین است.

دکتر حسن سجادزاده درباره ویژگی‌های روستا بیان کرد: روستای سیمین به علت برخورداری از محور رودخانه موجود در روستا و قرار گرفتن آن در موقعیت نسبتاً کوهستانی یک روستای کاملاً طبیعی است و دارای دره‌های بسیار زیادی است که شاید به ۵۰ عدد برسد.

به گفته این مدرس دانشگاه، بافت و الگوی معماری سنگی روستا مهمترین ویژگی آن است که در معماری همدان این نوع الگو بسیار دیده می‌شود و معماری سنگی‌اش عموماً از سنگ گرانیت خارای همدان به کار گرفته شده که دارای بافت سنگی تیره‌ای است که به علت اینکه این روستا و روستاهای مشابه در یک اقلیم سردسیر قرار دارند، تیرگی آنها باعث می‌شود نورخورشید را به مقدار زیاد جذب کنند و هدررفت انرژی کمتر اتفاق بیفتد تا بتواند تاب‌آوری لازم را در طول زمان داشته باشد.

سجادزاده در مورد ویژگی‌های دیگر این روستا توضیح داد: وجود مورفولوژی بسیار زیبا و بافت کاملاً طبیعی از شاخصه‌های سیمین است، به ویژه کوچه‌های سرپوشیده اش که از آن تحت عنوان ساباط نام می‌برند، کیفیت و ویژگی‌های این روستا را چند برابر کرده و انسان زمانی که در معابر و کوچه‌های روستا حرکت می‌کند، زیبایی آن را درک می‌کند.

وی ادامه داد: در سیمین ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی خاصی وجود دارد که در روستا کم و بیش حاکم است و اگرچه در طول زمان دستکاری‌هایی در آن اتفاق افتاده و مهاجرت‌هایی صورت گرفته اما هنوز هم جزء معدود روستاهایی است که همچنان زندگی طبیعی خود را حفظ کرده و خانه‌های زیبا و قدیمی در آن وجود دارد که می‌توانند به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی احیاء شوند.

سجادزاده با بیان اینکه روستای سیمین به علت موقعیت و نزدیکی به شهر می‌تواند در آینده به عنوان یکی از روستاهای مهم گردشگری در همدان معرفی شود، گفت: در این راستا کف‌سازی‌های زیبا و جداره‌سازی‌های خاصی در برخی از محورهای روستا صورت گرفته اما ساخت و سازهای جدید هم وجود دارد که متأسفانه از الگوی قدیمی و سنتی تبعیت نکرده اما مانند ورکانه و اَبَرو جزء معدود روستاهایی است که به علت بافت سنگی به عنوان روستای تاریخی و طبیعی برجسته است‌.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درآمد اهالی روستا بیشتر از طریق باغداری تأمین می‌شود، مطرح کرد: این یکی از مزیت‌هایی است که الگوی گردشگری محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده به عنوان منبع درآمدزایی استفاده شود، در واقع این موضوع همان گردشگری کشاورزی است که در سند گردشگری و رونق اقتصادی می‌تواند یک مزیت برای این روستا باشد تا بتواند سیمین و روستاهای همجوارش را از لحاظ بعد گردشگری تقویت کند.

به گفته سجادزاده، دو بُعد گردشکری مفید در این روستا وجود دارد که اولی گردشگری کشاورزی است، در این نوع گردشگری محصولات باغات می‌توانند به شکل خاصی در معرض بازدید گردشگران قرار گیرند و کسب و کار اقتصادی راه بیندازند، دومی معماری زیبای روستاست که متأسفانه با سرعت خاصی در حال تخریب است و اگر به آن توجه نشود در آینده نزدیک معدود بناها، معبرها و کوچه‌های روستا از دست خواهد رفت.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بافت زیبای روستا که برگرفته از معماری مناطق کوهستانی است و به ویژه مصالحی که با جزئیات زیبا در جداره‌ها و بدنه‌ها کار شده به اضافه گردشگری کشاورزی می‌تواند روستا را به روستایی برجسته در میان روستاهای هدف گردشگری تبدیل کند و باید در این دو بُعد سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: در کنار موارد یاد شده ورزش‌های زمستانی که گاهی در این مناطق اتفاق می‌افتد و به صورت کوهنوردی یا تفریحی و تفننی است از جمله قابلیت‌هایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

سجادزاده بیان کرد: همدان یکی از مناطقی است که ویژگی‌های منحصربفردی دارد؛ به عنوان مثال محصولاتی مانند گردوی تویسرکان که دومین گردوی مرغوب دنیا محسوب می‌شود یکی از فرصت‌های مناسب در این زمینه است.

وی اضافه کرد: استعدادهای کشاورزی منطقه، اقلیم بسیار مناسب، منابع زیرزمینی و محصولاتی که عمده اقتصاد روستائیان را تشکیل می‌دهد، فرصت مناسبی هستند که نشان می‌دهند باید روی گردشگری روستایی متمرکز شویم.

سجادزاده افزود: اگر بخواهیم در حوزه‌ای ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه را کشف کنیم باید به قابلیت‌های طبیعی و بسترهای زمینه‌ای آن منطقه توجه کنیم که در مطالعات صورت گرفته بر روی روستاهای دامنه شمالی الوند مهمترین استعداد و ظرفیت گردشگری کشاورزی در اولویت اول است.

وی خاطرنشان کرد: در این روستاها باغداری نسبت به کشاورزی در اولویت است و دیگر صنایع رونق چندانی ندارد به همین علت با توجه به ویژگی‌های طبیعی و بکر منطقه و معماری زیبای روستا گردشگری کشاورزی می‌تواند با گردشگری تفریحی و تفننی ترکیب و به عوان یک مدل توسعه اقتصادی برای روستاها درنظر گرفته شود.

این مدرس دانشگاه افزود: عمده اقتصاد چندین ماه از سال روستاهایی که در محور امامزاه کوه قرار دارند براساس محصولاتی مانند سیر و میوه‌های درختی است بنابراین در این منطقه عمده‌ترین محوری که می‌تواند محور توسعه قرار بگیرد، گردشگری کشاورزی است که مبتنی بر اقتصاد خُرد و کسب و کارهای محلی و در عین حال مشارکتی است‌.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هم به خبرنگار ایسنا گفت: روستای سیمین یکی از روستاهای هدف گردشگری بسیار شاخص و ‌مهم استان همدان است که دارای بافت معماری سنگی است که این سبک هنوز هم در روستا پابرجا است.

علی خاکسار ادامه داد: این روستا در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی و ‌بنیاد مسکن ساماندهی شده است و زیرساخت‌های مانند روشنایی، کف‌سازی، معابر در آن انجام شد.

به گفته وی، این روستا در محیط طبیعی بسیار زیبایی قرار گرفته و چشم‌انداز مطلوبی دارد و با وجود ظرفیت‌های فراوان متأسفانه تاکنون بخش خصوصی مقیم روستا یا خارج از روستا برای زیرساخت اقامتی و پذیرایی در سیمین اقدام نکرده‌اند.

خاکسار تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی می‌تواند کمک فراوانی به اقتصاد و اشتغال روستا کند همچنین صنایع دستی روستایی مستقیم عرضه شود اما این روستا نیز مانند بسیاری از روستاها در طول سال‌های اخیر مهاجرپذیر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حمام تاریخی سیمین می‌تواند به مرکز فرهنگی یا پذیرایی تبدیل شود، گفت: قابلیت‌های بسیاری در روستا وجود دارد که می‌تواند آن را به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری مطرح کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *