سوغاتی

ویژگی‌های سوغات خوب چیست؟

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می‌تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری آن منطقه شود، بر همین اساس سوغاتی خوب است که در مرحله اول نماد آن شهر باشد.

فاطه رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان ویژگی‌های سوغات خوب، خاطرنشان کرد: سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می‌تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری در آن منطقه شود و به همین دلیل باید به ویژگی‌های یک سوغات خوب آگاه باشیم؛ بر همین اساس سوغات خوب، سوغاتی است که در مرحله اول نماد آن شهر باشد.

رحمانی ادامه داد: به عنوان مثال مشهد نماد زیارت است و می‌توان روی سوغاتی‌هایی که به این مسئله تاکید دارند تمرکز داشت. همچنین از دیگر ویژگی‌های یک سوغات خوب می‌توان به برآورده کردن بخشی از نیاز مسافران، بسته‌بندی و قیمت مناسب، حمل‌ونقل آسان و عدم فسادپذیری اشاره کرد. البته باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشیم که سوغات باید حتما محصول منطقه مورد نظر باشد.

وی ضمن اشاره به عدم برنامه‌ریزی مدون در زمینه برندینگ سوغات شهر مشهد با وجود ظرفیت‌های گسترده گردشگری، اظهار کرد: اگر حوزه سوغات زیارت را درنظر بگیریم تاکنون اقدام گسترده برای برندسازی انجام نشده، اما اگر به طور کلی تمام سوغات‌ مشهد را در نظر بگیریم اقداماتی در زمینه برندسازی زعفران و چرم انجام شده است.

رحمانی افزود: جهاد دانشگاهی نیز در این حوزه اقداماتی انجام داده است که با توجه به شیوع کرونا و کاهش سفرها انتظار مورد نظر محقق نگردید.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در خصوص اقداماتی که تاکنون در زمینه برندسازی سوغات انجام شده است، تصریح کرد: زمانی قرار بود بسته‌هایی شامل مهر و تسبیح و این دست وسایل به عنوان سوغات آماده شود، اما از آنجا که این بسته‌ها از محصولات چینی تشکیل شده بودند، اقدام مناسب و موثری نبود. همچنین اخیرا صحبتی مبنی بر طرح «شهر گوهرسنگ‌ها» مطرح شده است که سنگ‌های قیمتی در مشهد به عنوان سوغات به زائران و گردشگران ارائه شوند.

رحمانی با بیان مشکلات شهر مشهد در زمینه سرمایه‌گذاری و فروش سنگ‌های قیمتی، گفت: اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، در حال‌حاضر در بازار امام رضا(ع) فروشگاه‌هایی وجود دارند که سنگ‌های قیمتی عرضه می‌کنند، اما مشکلاتی دارند که از آن‌ها استقبال نمی‌شود. برای مثال می‌توان گفت که استفاده از طرح‌های قدیمی یا فقدان دستگاه‌های پیشرفته برای طراحی در این زمینه باعث شده است که استقبال گسترده‌ای از این محصولات صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه حمایت و برنامه‌ریزی خاصی برای تولیدکنندگان سوغات در مشهد وجود ندارد، ادامه داد: مشهد چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی و تولیدی دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی است که می‌توان با مدیریت صحیح و درست، از آن به شکل بسیار خوبی استفاده کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، تصریح کرد: ما در این شهر هنرمندانی داریم که سرآمد هستند، اما به دلیل عدم حمایت لازم از جانب مسئولین مربوطه از فعالیت‌های گسترده عاجزند. برای مثال می‌توان گفت بخش زیادی از سفال عرضه شده در مشهد از شهرهایی مانند همدان وارد می‌شود و این درحالیست که اگر برنامه‌ریزی درستی در این حوزه وجود داشته باشد، هنرمندان سازماندهی شوند و حمایت‌هایی مانند آموزش، بازاریابی محصولات و بیمه در اختیار آن‌ها قرار گیرد شاهد پتانسیل بالایی خواهیم بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *