اتریش

یادگاری‌های به یادماندنی اتریش ،سرزمین اپرا

این روزها سفر به تمام نقاط زمین از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. خرید سوغات یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران و مسافران محسوب می‌شود که با گشت‌وگذار و ثبت خاطره در خیابان‌ها و بازارهای کشورهای مختلف همراه است.

اتریش کشوری نسبتا کوچک در اروپای مرکزی است. وین، پایتخت این کشور بوده و گویش مردم آن به زبان آلمانی است. در این کشور زندگی شهری و مدرن در کنار طبیعت جذاب و بکر در جریان است و به این ترتیب یکی از زیباترین سرزمین‌ها محسوب می‌شود؛ از این رو در ادامه به معرفی سوغات این کشور می‌پردازیم.

سردیس‌های آهنگسازان معروف

آهنگسازان بزرگ و مشهور دنیا همچون «شوبرت»، «موتزارت» و «بتهوون» از اسطوره‌های موسیقی کشور اتریش و به ویژه شهر وین به شمار می‌روند. سردیس‌ آهنگسازان معروف این کشور یکی از بهترین سوغاتی‌های کشور اتریش  به حساب می‌آیند که بسیار هم مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. در برخی از فروشگاه‌های مخصوص سوغاتی در کنار سردیس‌ها صفحه‌های گرامافون یا لوح‌های فشرده از برترین سمفونی‌های این بزرگان موسیقی نیز به فروش می‌رسد.ویفر منر

خوراکی‌ها همیشه جزو بهترین و محبوب‌ترین سوغاتی‌های هر کشوری به شمار می‌روند و معمولا بیشترین فروش را در پی دارند. یکی از خوردنی‌های خوشمزه کشور اتریش نوعی ویفر به نام «منر» با بسته‌بندی اشتها برانگیزی به رنگ صورتی خامه‌ای است، که با شکلات‌های مختلف و در طعم‌های متفاوت تولید می‌شوند. کارخانه تولید ویفر در سال ۱۸۹۸ توسط شخصی به اسم «جوزف منر» تاسیس شده است، تا گونه‌ای از تنقلات عصرگاهی را برای مردم به وجود آورد؛ البته منر هیچ‌گاه گمان نمی‌کرد که روزی ویفرهای محبوبش به سوغات معروف اتریش تبدیل شوند.

دستور تهیه‌ کرم فندقی، شکلات و ویفر از زمان ابداع آن در سال ۱۸۹۸ توسط «جوزف منر» دست نخورده باقی مانده است. البته این محصول امروزه تنوع بیشتری پیدا کرده و در سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه اختصاصی منر در وین به فروش می‌رسد.

کریستال‌های سواروسکی

کریستال‌های سواروسکی از جمله زیورآلات و ابزار تزئیناتی مخصوص کشور اتریش محسوب می‌شوند، که با درخشش و تراش‌های زیبا نزد مردم جهان محبوبیت پیدا کرده‌اند. فروشگاه‌های بزرگ در سراسر این کشور بهترین نوع کریستال را با خارق‌العاده‌ترین تراش‌ها به مردم عرضه می‌کنند. در شهر وین نیز موزه‌ای مربوط به نگهداری کریستال‌ها تاسیس شده که می‌تواند برای گردشگران جالب توجه باشد.

شلوارک چرمی سنتی

از دیگر سوغاتی‌های دوست داشتنی کشور اتریش می‌توان به نوعی شلوارک چرمی سنتی اشاره کرد که مردم در شب هالوین آن را به پا می‌کنند. شلوارک‌های نسبتا خنده داری که به بخشی از آداب‌ورسوم اتریشی‌ها بدل شده است و امروزه بهترین سوغاتی اتریش به حساب می‌آیند.

نقاشی‌های کلیمت بر ظروف چینی و سرامیکی

«گوستاو کلیمت» نقاشی مشهور و نمادگرا در اتریش است و در میان مردم نیز محبوبیت بسیاری دارد. این نقاش با طراحی مشهورترین اثر خود به نام «بوسه» بر ظروف دکوری، برای اولین بار استفاده از ظروف را به منظور وسیله‌یای برای تزئین منازل رواج داد؛ سپس این نقش‌ها را بر انواع لباس، چتر، کفش و سرویس چای‌خوری نیز ثبت کردند.

عروسک‌های خرسی

عروسک‌های خرسی یکی از نمادهای کشور اتریش به شمار می‌روند که با پوشیدن لباس‌های سنتی «یدرهوزن» یا «دریندل» این سرزمین، به یکی از بهترین سوغاتی‌های کشور اتریش تبدیل شده‌اند. نوع اصیل‌تر این خرس‌های بامزه از شلوارک چرمی سنتی برای مردان و شکم‌بندی پرنقش برای زنان تشکیل می‌شود و از نواحی کوه‌های آلپ اتریش سرچشمه می‌گیرد که فروش بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

گوی برفی کریستالی

اتریش مهد تولید گوی‌های کریستالی زیبا و رویایی است. این گوی‌ها اولین بار در اتریش و به دست صنعت‌گر ابزار به نام «پرزی اول» ساخته و طراحی شد. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از این گوی‌های برفی در موزه‌ گوی برفی در وین نگهداری می‌شود. در این موزه علاوه بر ارائه اطلاعات درخصوص این گوی‌ها، تعدادی گوی که بناهای تاریخی اتریش مانند «کلیسای جامع سنت استفان»، «خانه اپرای وین» و «چرخ و فلک غول پیکر» در آن جاسازی شده است را می‌توان مشاهده کرد. طرح‌های متفاوت گوی‌ها که به عنوان چراغ خواب نیز تولید شده‌اند، محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند.

 کریپن

یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف اتریش نوعی نماد به نام «کریپن» است. این سوغاتی در اصل نمایی از محل تولد حضرت عیسی است، که به شکل ماکت چوبی دست‌ساز طراحی شده است؛ ظاهر زیبا و جذاب با فضایی فانتزی به همراه تزئینات کریسمس از کریپن وسیله‌ای دکوری و تزئینی پر طرفدار ساخته است. گفتنی است که در برخی از باورهای مذهب مسیحیت، حضرت عیسی(ع) در کلبه‌ای کوچک و متروک متولد شده‌اند.

شکلات موتزارت کوگه

تولید انواع شکلات و کاکائو با طعم‌های مختلف طی چندین دهه از سوی کارخانه‌های شکلات‌سازی اتریش، «شکلات موتزارت» را به بهترین و محبوب‌ترین نام در صنعت شیرینی‌جات بدل کرده است. اتریش با سرمایه‌گذاری بر تولید شکلات موتزارت آن را به قطب تنقلات جهان تبدیل کرده و تمام فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های این سرزمین تنوع خارق‌العاده‌ای از انواع شکلات را به شما ارائه خواهند داد.

نوع بسته‌بندی این خوراکی‌های خوشمزه نیز در جای خود بسیار جالب توجه هستند. موتزارت‌کوگه در کاغذهای فویلی پیچیده شده که روی آن عکس این هنرمند نامدار قرار دارد و گردشگران می‌توانند از روی بسته‌بندی آن متوجه طعم‌های داخل شکلات شوند به این صورت که رنگ قرمز نشانه شکلات شیری و رنگ آبی نشانه شکلات تلخ است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *