خانه‌های

سفر به خانه‌های تاریخی رنگارنگ ایران

در این گزارش چند نمونه از خانه‌های تاریخی رنگارنگ جذاب ایران زمین را معرفی می‌کنیم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خانه‌های تاریخی ایران، تاریخ کهن و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین را در بخش‌های مختلف به نمایش می گذارد.

خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی‌ها شاهکار معماری کاشان است. یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بنا‌های تاریخی کاشان، خانه طباطبایی به شمار می رود که در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان واقع شده است.

این خانه به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی از تجار معروف فرش آن زمان در سال ۱۲۵۰هجری قمری ساخته شده؛  معمار سازندهٔ آن  نیز استاد علی مریم کاشانی، معمار معروف قرن نوزده ایران است.

خانه ملاباشی

ملاباشی یکی از شاه های دوران قاجاریه  بود که برای حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجاربه  اصفهان می رود.
این عمارت در واقع نمونه‌ای جذاب از معماری خانه‌های ایرانی است، خانه ای که واقعا در آن‌ها زندگی می‌کرده‌اند و به زندگی مردم عادی زمان خود نزدیک بوده‌اند.

این  خانه به دو بخش کلی تقسیم می‌شود فضا‌های زندگی و فضا‌های خدماتی، در فضای زندگی فضای گرم و صمیمی، پر انرژی گشوده و با نورگیری بالا است و در فضا‌های خدماتی اتاق‌هایی برای استراحت و کار‌های اندرونی که در آن فضا بسته‌تر، جدی‌تر و سرد است.

خانه عباسیان

خانهٔ عباسیان در سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ هجری در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شده و از لحاظ معماری و تزئینات حائز اهمیت است.این خانه  وسعتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و زیربنایی در حدود ۷۰۰۰ متر مربع دارد و دارای ۵ طبقه و ۵ حیاط است.
خانه عباسیان جلوه‌هایی از معماری اصیل ایرانی – اسلامی در طرح‌های بدیع و نقش‌های خیال‌انگیز گچبری و انواع تزئینات خود را به نمایش گذاشته‌اند و این زیبایی به حدی چشم‌نواز است که که طبق نظر کارشناسان این مجموعه را به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی – اسلامی در نظر گرفته‌اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *