شهربابک

ثبت ملی تمدن قناتی شهربابک دنبال می شود

پژوهشگر حوزه آب گفت: تمدن آبی شهربابک باید احیاء و صنعت گردشگری قنات رونق بگیرد و با توجه به ثبت جهانی میند، این مهم(ثبت ملی تمدن قناتی) نیز باید دنبال شود.

“محمد برشان” امروز 21 فروردین ماه اظهار کرد: به پیشنهاد جمعی از اندیشمندان شهرستان، موضوع ثبت ملی تمدن قناتی شهربابک دنبال می شود و جلسه مقدماتی در این زمینه تشکیل و نخستین جلسه کارگروه با حضور مدیران شهرستان در روزهای اخیر برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ثبت ملی تمدن قناتی شهر بابک و اطلاع رسانی این مسئله افزود: شهرستان شهربابک 9371 کیلومترمربع مساحت دارد که مورخان زیادی از این شهرستان به عنوان طیف قناتی مهم یاد کرده اند.

برشان تصریح کرد: 529 رشته قنات، 550 چاه عمیق و نیمه عمیق و 390 دهنه چشمه در شهرستان شهربابکوجود دارد.

این پژوهشگر حوزه آب با اشاره به اینکه در سال های اخیر بسیاری از قنوات براثر خشکسالی خشک شده اند، بیان کرد: شهربابک مرکز آسیاب های آبی در منطقه بوده است.

وی اظهار کرد: مدار گردش آب در قنات خانیه 11 روز و در قنات دانا و سایر جاها 12 روز بوده و نظام آبیاری در شهربابک قبل از ورود ساعت، براساس روز محاسبه و طلوع و غروب خورشید ملاک بوده است.

برشان تصریح کرد: در گذشته استخرهای بزرگی در شهربابک وجود داشته که هنوز آثار برخی از آنها باقی است و ثبت ملی تمدن قناتی این شهرستان می تواند قنوات را از تخریب بیشتر نجات بدهد.

وی بیان کرد: تمدن آبی شهربابک باید احیاء و صنعت گردشگری قنات رونق بگیرد و با توجه به ثبت جهانی میند، این مهم(ثبت ملی تمدن قناتی) نیز باید دنبال شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *