مصر

کشف شهر گمشده ۳ هزار ساله در مصر

باستان‌شناسان با کاوش در منطقه جنوبی شهر اقصر مصر بقایای یک شهر گمشده با قدمت بیش از ۳ هزار را کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، گفته می‌شود این شهر که آتن نام دارد توسط «آمن هوتب» سوم، نهمین پادشاه دودمان هجدهم مصر باستان بنا نهاشده است که بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ قبل از میلاد بر مصر حکمرانی می‌کرده است.

بر اساس اعلام تیم کاوش در این محوطه باستانی، این شهر مهمترین سکونتگاه اداری و صنعتی در منطقه بوده که در کرانه غربی اقصر واقع شده است.

«بتسی برایان» استاد مصرشناسی در دانشگاه جان هاپکینز و یکی از اعضای تیم کاوش در بیانیه‌ای اعلام کرده کشف این شهر گمشده، مهمترین اکتشاف باستان شناسی از زمان پیداشدن قبر «توت عنخ آمون» محسوب می‌شود و به ما کمک میکند اطلاعات‌ بیشتری درباره زندگی در مصر باستان در دوران اوج ثروت این امپراتوری کسب کنیم.

در این محوطه ابزار مورد استفاده در فعالیت‌های صنعتی چون نخ ریسی و بافندگی و همچنین خاکسترهایی حاوی فلز و شیشه نیز یافت شده است.

در بخش‌های دیگر شهر نیز گور دو گاو در یک اتاق کشف شده و در مکانی دیگر بقایای انسانی پیدا شده که دستهایش به سمت بیرون کاملا باز شده و دور زانوهایش نیز طناب پیچیده شده است.

یک گورستان بزرگ در قسمت شمالی شهر و گروهای از قبرها با سنگهای تراشیده شده از جمله یافته هایی هستند که باستان‌شناسان تاکنون در این محوطه به دست آورده اند و کاوش در این محوطه باستانی همچنان ادامه دارد.

کشف شهر گمشده آتن، یکی از مجموعه اکتشافات مهم اخیر در مصر است و دولت این کشور امیدوار است صنعت گردشگری خود را که به دلیل ناآرامی‌های سیاسی، گروه تروریستی داعش و همه گیری ویروس کرونا با تبعات منفی فراوانی رو به رو شده بار دیگر به روزهای پررونق بازگرداند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *