آتن

«آتن» موزه‌ای به وسعت یک شهر

کشور یونان، سرزمینی زیبا و دارای تاریخ و تمدن شگفت‌انگیزی است که به آن کشور «هزار جزیره» می‌گویند. در این میان اما شهر «آتن» به‌ عنوان پایتخت سیاسی، فرهنگی و تمدن یونان هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آتن در نزدیکی خلیج سالونیک، در محدوده دشت آتیک و در یک حوزه خشک و کوهستانی واقع شده است. این شهر به دلیل مساحت و گستردگی که دارد به عنوان خاستگاه بسیاری از هنرمندان، دانشمندان، فیلسوفان بزرگ جهان و همچنین هشتمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.

نام این شهر برگرفته «آتنا»، الهه‌ خرد، است که در افسانه‌های اساطیری یونان به‌عنوان دختر زئوس، خدای خدایان، شناخته می‌شود، همچنین «آتنا» وظیفه محافظت و نگهبانی از شهر را برعهده داشته است؛ به همین منظور معبد پارتنون در آکروپلیس را به او اختصاص داده‌اند.

آتن به علت دارا بودن آب‌وهوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های پر بارش را تجربه می‌کند و به ‌طور معمول در ماه‌های نوامبر تا مارس، آب‌وهوای آتن بارانی است و به‌ همین دلیل گردشگران بسیاری این زمان را برای بازدید از شهر آتن انتخاب می‌کنند.

این شهر به ‌عنوان یکی از شهرهای باستانی و تاریخی جهان، در طول تاریخ شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. در سال ۵۱۰ قبل از میلاد، پس از گذشت دوره «حکومت‌های موروثی»، «سن و آدخون‌ها» و «جباران»، آتن به ‌صورت دموکراسی اداره شد. اما این پایان کار نبود و پس از آن، جذابیت‌های این شهر چشم طمع حاکمان زیادی از نقاط مختلف جهان را به آتن خیره کرده بود و حکومت‌های بزرگی همچون اسکندر مقدونی، اشراف فرانسه، فلورانس و عثمانیان بر این شهر حکومت کرده‌اند. تا این ‌که در نهایت و در طول تاریخ، یونان به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد و آتن را به ‌عنوان پایتخت خود برگزید که منجر به شکوفایی و رونق روزافزون این شهر شده است.

آتن به ‌دلیل قدمت و تمدن غنی خود دارای بیش از ۲۰ کتابخانه باستان‌شناسی و آزمایشگاه‌های تخصصی است. همچنین علاوه بر مراکز باستان‌شناسی ملی یونان حدود ۱۷ موسسه باستان‌شناسی خارجی نیز از سراسر جهان، در شهر آتن فعالیت می‌کنند.

منظره شهری آتن ترکیبی از سبک‌های معماری مختلف اعم از فرنگی، نئوکلاسیک و مدرن است که در این میان سبک‌های نئوکلاسیک و فرنگی سهم بیشتری دارند، اما اکثر ساختمان‌های عمومی این شهر مانند آکادمی آتن، تالار شهر آتن، پارلمان یونان و دانشگاه آتن به سبک نئوکلاسیک طراحی و ساخته شده‌اند. البته باید گفت که از سال ۱۹۳۰ میلادی سبک‌های بین‌المللی و جنبش‌های حوزه معماری بسیاری از معماران یونان را تحت تأثیر قرار داد و منجر به ساخته شدن اکثر ساختمان‌های خصوصی مثل آپارتمان‌ها، با الگوگیری از سبک‌های باهاوس و آرت دکو، شد.

از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی، معماری مدرن در یونان به ‌طور گسترده‌ای رونق گرفت تا جایی ‌که در مرکز شهر چندین ساختمان کوچک و خصوصی که با الهام از سبک نئوکلاسیک ساخته شده ‌بودند، تخریب و به‌ جای آن ساختمان‌هایی با سبک معماری مدرن ساخته شد. از جمله عناصر اصلی سبک معماری مدرن در یونان می‌توان به شیشه، سنگر مرمر، آلومینیوم و مصالحی از این قبیل اشاره کرد که در معماری مدرن شهر آتن هم نمود و جلوه پررنگی دارد.

در آتن اکثر خانه‌ها دارای بالکن‌های کوچکی هستند و ساکنین هر خانه، گلدان‌های شمعدانی کوچکی را روی بالکن‌ خانه‌شان نگهداری می‌کنند. خیابان‌های شهر آتن عمدتا با درخت‌های مرکبات و به ‌خصوص درخت پرتقال تزئین شده‌اند. شهر آتن درحال حاضر دارای بیش از ۵۰ منطقه شهرداری است و قدیمی‌ترین میدان آن، میدان «امونویا» نام دارد که اطراف آن ‌را غذاخوری‌ها و هتل‌های بسیاری احاطه کرده‌اند. از این میدان معمولا برای برگزاری جشن‌های ملی و پیروزی‌های ورزشی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شهر در میان گردشگران تنوع غذاهایی است که در آتن وجود دارد و در رستوران‌های مجلل مدرن و یا غذاخوری‌های کوچک محلی، پخته می‌شود. از جمله مهمترین غذاهای محلی آتن می‌توان به سالاد یونانی، فاوا، ساگاناکی، فریتر گوجه، اسپاناکوپیتا و راتاتویی اشاره کرد.

تاریخ فرهنگی آتن در طول سالیان درازی شکل گرفته ‌است؛ بسیاری از هنرها و به ‌طور ویژه هنر تئاتر، بسیار مورد توجه یونانیان بوده و دارای تاریخ و غنای بسیاری در میان مردم آتن است. این میراث فرهنگی به شکل گسترده‌ای آفریقای شمالی و خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده و یک ساختار بنیادی برای اروپا محسوب می‌شود، به ‌گونه‌ای که از آن تحت عنوان «فرهنگ غربی» یاد می‌کنند.

قدمت تاریخی این شهر باعث شده تا از آن به‌ عنوان «موزه‌ای به وسعت یک شهر» یاد کنند؛ چراکه مکان‌ها و ساختمان‌های باستانی بسیاری را در دل خود جای داده است که می‌تواند برای هر بیننده‌ای، زیبایی‌های منحصر به فردی داشته باشد. اما در کنار ساختمان‌های باستانی آتن موقعیت جغرافیایی این شهر باعث ایجاد جاذبه‌های طبیعی و ساحل‌های زیبایی شده که چشم‌ها را خیره می‌کند.

از جمله مناطق دیدنی شهر آتن می‌توان به معروف‌ترین آن‌ها، یعنی «آکروپلیس» اشاره کنیم که نماد تاریخ و تمدن در یونان است و از چندین ستون، برج و مجسمه تاریخی تشکیل شده‌است. همچنین موزه بیزانس، موزه ملی باستان‌شناسی، میدان سینتاگما، بقایای بازار باستانی آگورا، کلیسای حواریون مقدس، معبد زئوس، تئاتر دیونیسوس، سواحل و محله‌های باستانی آتن اشاره کرد.

شهرآتن به‌علت ویژگی‌های خاصی که دارد به عنوان یکی از ارزان‌ترین پایتخت‌های اروپایی برای سفر شناخته می‌شود که قبل از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، هرساله به‌عنوان مقصد محبوبی برای بسیاری از گردشگران در تمام نقاط جهان، شناخته شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *