معیرالممالک

شعارنویسی روی دیوار مسجد و مدرسه معیرالممالک!

دیوار مسجد و مدرسه معیرالممالک در محله سنگلج تهران را با روشن کردن آتش مواد مخدر و شعارنویسی سیاه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوستعلی خان معیرالممالک داماد ناصرالدین شاه سی هزار متر مربع باغ داشت که بخشی از آن مسجد، مدرسه و آب انبار بود. گنبد عظیم و آجری مدرسه و مسجد وقتی در کوچه پس کوچه‌های سنگلج قدم می زنی از راه دور هم پیداست. نزدیک تر که می‌شوی نه از آن باغ عظیم خبری هست و نه از خانه آن. اما هنوز آب انبار قدیمی و مسجدش پابرجاست. هنوز در نزدیکی این مسجد، حمام معیرالممالک وجود دارد و در میان آپارتمان‌های ساخته شده ردی از خانه‌هایی با درهای ورودی چوبی و کوبه های زنانه و مردانه وجود دارد.

مسجد، مدرسه و آب‌انبار معیرالممالک مربوط به دوره قاجار بوده که با شماره ۲۶۸۷ در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید بنایی که ۶ سال پیش تغییرات گسترده در آن موجب نگرانی کارشناسان میراث فرهنگی شده بود.

این مسجد یک طاق ورودی داشت که متعلق به دوره قاجار بود. متولیان مسجد، آن را در تخریب کرده و دوباره ساختند چون اعلام کرده بودند که یکی از جرزهای آن حرمت کرده و احتمال تخریب داده بودند. کارشناسان میراث فرهنگی نیز گفته بودند که مقاوم سازی انجام شود نه تخریب. اما بعد از مدتی این طاق خراب شد و دوباره آن را ساختند.

نمای قدیمی از مسجد معیرالممالک

اما اکنون مشاهده می‌شود که روی دیوارهای بیرونی این بنا دیوار نویسی و شعار نویسی شده است. آثار سیاهی شدن آجرها در اثر آتش مواد مخدر، قابل دیدن است و کوچه‌های اطرافش محلی برای تجمع زباله و معتادان محل شده است. بازیگوشی پسرکان جوان هم به دیوارهای این بنای تاریخی آسیب کمی نزده است چون آثار ترقه و شمع‌های خاموش شده، دیوار این بنا را سیاه کرده است.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *