گردشگری

گردشگری با بز سرخ جهانی “ندوشن” در هتل کپری متفاوت

شهردار ندوشن از ایجاد مجموعه گردشگری خاص ندوشن و ایجاد هتل کپری در این شهر خبر داد و گفت: وجه متفاوت این مجموعه مربوط به تولید شیر و آشنای مستقیم با بز ندوشن، شیر دوشیدن و سایر مشتقات وابسته به آن است.

«سیدهادی موسوی ندوشن» شهردار ندوشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به راه اندازی هتل کپری ندوشن اظهار کرد: برای ایجاد این مجموعه گردشگری مشاور گرفته و در حال اجرای فعالیت‌های مربوط به ساخت این محل هستیم.

وی با بیان این که کپرهای این هتل براساس الگویی از کپرهای ساخته شده با نخل ایجاد می‎ شوند، گفت: ما از بوته‌های محلی ندوشن این کپرها را می‌سازیم؛ به طوری که با چیدن این بوته‌ها روی هم، می‌توانیم سازه‌ای مانند سقف ایجاد کنیم.

وی با بیان این که این هتل در زمین حفر می ‎شود، گفت: علاوه بر ایجاد این هتل سنتی، فروش محصولات مستقیم لبنیات و مشتقات آن را در فروشگاه‌هایی ایجاد شده در مجموعه گردشگری نامبرده ایجاد می‌کنیم.

موسوی ندوشن با بیان این که احیای بز سرخ ندوشن یکی از اهداف ایجاد این مجموعه گردشگری است، گفت: وجه متفاوت این مجموعه مربوط به تولید شیر و آشنای مستقیم با بز ندوشن، شیر دوشیدن و سایر مستقات وابسته به آن است.

وی با اشاره به این که ندوشن از امتیاز بز سرخ ندوشن به عنوان یکی از بزهای ثبت شده در فاو (fao) (سازمان جهانی غذا) برخوردار است، گفت: بز سرخ ندوشن به عنوان نمونه‌ای از بزهای مقاوم با شیر خاص و پرخاصیت در سازمان فاو ثبت شده است، بزهایی که چراهای مرتعی داشته و از گیاهان دارویی ندوشن تغذیه می‌کنند.

وی به دامداری سنتی و مراتع ندوشن اشاره کرد و گفت: ندوشن مراتع قابل توجهی دارد که تنوع محصولات و کیفیت این محصولات لبنی در آن فراوان است؛ به طوری که همین مسئله منجر شد تا بتوانیم با کمک جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و موسسه اندیشه روشن شهرستان جشنواره لبنیات ندوشن را برگزار کنیم.

این مسئول با بیان این که به دنبال ثبت ملی رمه‌داری «گوسفندداری» سنتی ندوشن هستیم، گفت: تولید مشتقات لبنی مانند ماست و پنیر به شیوه قدیمی در مرحله ثبت است و همین امتیاز باعث شده تا بتوانیم میزبان برگزاری این جشنواره باشیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *