دویماج

افطار با دویماج تبریزی‌ها

دویماج یکی از میان‌وعده‌های اصیل تبریزی است که با نان اسکو یا نان لواش خشک، خامه، پنیر، گردو، دوغ، کره محلی و یا روغن حیوانی تهیه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، آذربایجان شرقی، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیه شمال‌غربی ایران است. این خطه علاوه بر جنبه‌های جغرافیایی و سیاسی از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی و گردشگری ایران محسوب می‌شود.

آذری‌های این استان در ‌ماه مبارک رمضان مناسک و فرهنگ ویژه خود را دارند. مهم‌ترین خوراک آذری‌ها در ‌ماه رمضان‌ آش بوده و در بسیاری از شب‌های این‌ ماه مبارک بین در و همسایه پخش می‌شود. از مهم‌ترین آنها ‌آش شیر، ‌آش دوغ، ‌آش گوجه‌فرنگی، آش ماست، ‌آش شیله عدس و آش اوماج هستند که سفره‌های افطار ‌ماه رمضان را در این شهر زیباتر می‌کنند.

آش دوغ که در زبان آذری به آن «اِیران آشی» می‌گویند غذایی مخصوص افطار است که هضم آسانی دارد و برای بدن مفید است. نعناع، دوغ، نخود، سبزی، تخم‌مرغ و برنج مواد اصلی این غذا هستند که برای افطار و معده خالی بسیار مناسب‌اند.

آش گوجه‌فرنگی هم یکی دیگر از غذاهای محلی آذربایجان شرقی است که اصالتش به شهر تبریز برمی‌گردد. تبریزی‌ها به این‌ آش، آبغورا آشی یا بامادور آشی هم می‌گویند. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این‌ آش گوجه‌فرنگی، برنج، آبغوره و حبوبات هستند. از نظر ظاهری این آش با ‌آش ترش شمالی‌ها شباهت دارد و هنگام سحر طرفداران زیادی دارد.

همچنین از دیگر خوراک آذری‌ها می‌توان به دویماج اشاره کرد که یکی از میان‌وعده‌های اصیل تبریزی است. این غذا با نان اسکو یا نان لواش خشک، خامه، پنیر، گردو، دوغ، کره محلی و یا روغن حیوانی تهیه می‌شود.

برای پختن دویماج باید نان‌های خشک را با دوغ حسابی خیس و نرم کنید. بعد از آن بقیه مواد لازم را به نان نرم‌شده اضافه و خوب مخلوط می‌کنید. آذری‌ها این غذا را که طی نیم ساعت آماده می‌شود، در ماه رمضان به‌عنوان افطار سرو می‌کنند.

برای معرفی شیرینی‌های اصیل این استان هم گفتنی است که «قِیقاناق» شیرینی قدیمی مادربزرگ‌های آذری است که در بیشتر سفره‌های افطاری وجود دارد. این شیرینی مخصوص برای افزایش قند خون بدن مفید بوده و شیره آن نیز از انگور مخصوص تهیه می‌شود و برای افرادی که قندخون بالایی دارند، ضرر ندارد.

همچنین «زنجفیلی کوکه» نان مخصوص رمضان در آذربایجان شرقی بوده که زینت‌بخش سفره افطار روزه‌داران است. این نان به قدری پرطرفدار است که در ایام غیررمضان هم در برخی از شهرهای استان تهیه می‌شود. برخی از کارگاه‌های شیرینی‌پزی اقدام به تهیه این نان می‌کنند و تمام نان‌ها در ساعات مانده به افطار به فروش می‌رسد. این نان مخصوص، پرانرژی و سالم بوده و شکر کمی در داخل آن به‌ کار رفته و خیلی مقوی است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *