پناهگاه

طراحی خارق‌العاده پناهگاهی که از غار تاریخی پکن محافظت می‌کند

برای حفاظت و نگهداری از غار تاریخی پکن که یک مکان مهم باستانی در شهر پکن چین به‌شمار می‌رود، به‌تازگی یک پناهگاه منحنی با معماری بسیار دیدنی ساخته شده که می‌تواند از آن در برابر تغییرات آب و هوا و شرایط جوی محافظت کند.
محل باستانی Peking Man یک مکان تاریخی در چین بوده که محل فسیل‌های انسان‌های باستان است و به دلیل نوسانات دما، رطوبت، باران و شدت وزش باد در خطر جدی قرار داشته و به همین دلیل طراحی این پناهگاه موج‌دار و منحنی توانسته از آن به میزان چشمگیری محافظت کند.

این پناهگاه توسط انستیتوی طراحی و تحقیقات معماری دانشگاه تسینگوا (THAD) طراحی شده و مانع از ریزش باران و وزش باد در دورن غار می‌شود و در عین حال نوسانات دما و رطوبت را نیز کاهش می‌دهد.

در واقع این غار بخشی از سایت Zhoukoudian Peking Man در نزدیکی پکن است که به تعدادی از اکتشافات مهم باستان‌شناسی از جمله مجموعه‌ای از فسیل‌های اسکلت‌های Homo erectus با قدمت 750 هزار سال پیش، دست یافته و در مجموع به عنوان مرد پکنی شناخته می‌شوند.

پناهگاه غار Peking Man ضمن ایجاد حفاظت از محیط‌زیست، به گونه‌ای طراحی شده که مکان سرسبزی را فراهم آورده و همچنین فضایی را برای کارهای علمی و مشاهده ایجاد کند. این پناهگاه به صورت پارامتری طراحی شده و ساختار پیش‌ساخته آن توانسته پروژه را با کمترین زمان و بیشترین کارآیی به سرانجام برساند.


همچنین این پناهگاه شامل سازه‌ای فولادی و پوستی دو لایه از 825 صفحه است که بافر ایجاد می‌کند تا تغییرات دما و رطوبت را کاهش دهد. این پنل‌ها در یک ترتیب همپوشانی قرار می‌گیرند تا از تخلیه کارآمد آب باران اطمینان حاصل کنند و شکاف‌های کوچک بین آن‌ها باعث ورود هوای تازه و نور روز به داخل غار می‌شود. مساحت این پنل‌ها حدود 3700 متر مربع بوده که عرض آن بیش از 54 متر و طول آن بیش از 77 متر است.

این پناهگاه تنها با دو ردیف سقف از بافت فایبرگلاس پشتیبانی می‌شود که روی سازه‌های صخره‌ای مسطح در شمال و جنوب غار قرار گرفته‌اند تا بتواند زیبایی نمای خارجی و طراحی فوق‌العاده آن را دوچندان نمایان سازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *