چین

آیین‌های کشور چین در استقبال از رمضان

ماه رمضان همواره حال و هوایی معنوی در کشورها و مناطق مختلف ایجاد می‌کند؛ به گونه‌ای که فعالیت‌ها و رسوم مذهبی مسلمانان در این ماه متفاوت از سایر ماه‌های سال انجام می‌شود. مسلمانان چین نیز همانند سایر کشورها با آداب خاصی به پیشواز این ماه پربرکت می‌روند و اعمال مذهبی خاصی را نیز برگزار می‌کنند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌شود.

در تمامی مناطق چین فعالیت‌های عبادی و سنت‌های غذایی ویژه‌ای برای آغاز رمضان وجود دارد. از ۵۶ گروه قومیتی در چین، ۱۰ گروه متعلق به مسلمانان هستند که شامل مسلمانان هویی، اقلیت‌های قومی اویغورها ، قزاق‌ها، تاجیک‌ها، تاتارها، ازبک‌ها، سالارها، بنان و مردم دونگ شیانگ هستند و عمدتاً در شمال و شمال غربی این کشور زندگی می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی  بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و نیمی در چین را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانان چین بر اساس رسمی قدیمی، روزهای پیش از آغاز ماه مبارک رمضان را به خرید و آماده‌سازی برای روزهای روزه‌داری می‌پردازند؛ به طوری که بهترین غذاها و خوراکی‌ها را برای این ماه پربرکت کنار می‌گذارند.

نان و تخم مرغ، آبگوشت چینی، کباب چینی، نان گرد حاوی پیاز و زیره و برنج که با تخم مرغ و سبزیجات تهیه شده است، از جمله اصلی‌ترین موادغذایی است که در این ایام مورد استفاده قرار می‌گیرد. انفاق و اطعام فقرا در این ماه نیز در چین بسیار رایج بوده، در مساجد سفره‌های افطاری پهن و در این مراسم با انواع خوراکی‌ها از روزه‌داران پذیرایی می‌شود. از دیگر فعالیت‌های مرسوم مسلمانان چین در این ماه می‌توان به نظافت و غبارروبی مساجد و خانه‌ها اشاره کرد.

فرهنگ افطاری و سحری ، یکی دیگر از  فرهنگ های زیبایی که در بین مسلمانان چین رایج است، به صورتی که در این ماه تعداد زیادی از مسلمانان غذاهایی را که در خانه خود تهیه کرده‌اند با خود به مسجد آورده و نماز را نیز به جماعت اقامه می‌کنند و در برخی مواقع سحری و افطاری خود را نیز در مسجد صرف می‌کنند.

خوردن نوشیدنی به نام «دوک» در شمال غرب چین، به عنوان بهترین نوشیدنی برای افطار محسوب می‌شود. این نام که از عنوان ایرانی دوغ نیز گرفته شده است، یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌ها در میان روزه‌داران چین به شمار می‌رود.

در شهر پکن نیز مردم هر شب در مساجد مختلف این شهر از جمله مسجد «نیوجیه» با قدمتی بیش از هزار سال که مزار دو فیلسوف و زاهد ایرانی نیز در آن قرار دارد، نماز می‌خوانند.

مسلمانان هویی، قدیمی‌ترین قبیله مسلمان چین هستند که در استان شیان چین سکونت دارند. این افراد با فضای فرهنگی و سنت‌هایی مشابه سلیقه‌های تاریخی کشورشان به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند؛ به عنوان مثال در خیابان هیومینیس که متعلق به مسلمانان هویی است، گزینه‌های گوناگونی برای مسلمانان در ماه رمضان فراهم می‌شود. ۶۰ هزار مسلمان چینی در این منطقه زندگی می‌کنند و بسیاری از رستوران‌ها که توسط مسلمانان اداره می‌شوند، در این خیابان میزبان بازدیدکنندگان مسلمان محلی و خارجی هستند.

با نزدیکتر شدن زمان افطار حضور افراد در این خیابان بیشتر می‌شود و غذاهای گرم متعددی از جمله یانگورو پائومو (سوپ با نان و گوشت بره) و روسیامو (برگر چینی) که از جایگاه مهمی در افطار و سحری چینی‌ها برخوردار هستند، در این خیابان تهیه و ارائه می‌شود.

کوفته‌ها و نودل‌های چینی نیز از جمله غذاهای پر مصرف در این ماه به حساب می‌آیند. در این میان آشپزهایی که غذاهایشان را بر روی اجاق‌هایی در جلوی رستوران‌ها، تهیه و آماده می‌کنند؛ توجه تماشاگران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

فرهنگ ختم قرآن نیز از دیگر رسوم این کشور پهناور محسوب می‌شود که برخی از تعقیبات این فرهنگ و آیین پرفضیلت را می‌توان تلاوت هفت مرتبه سوره حمد، همخوانی با قاری، خواندن شعرهایی با مدح پیامبر (ص) و امیرالمومنین(ع) نام برد.

قبل از شروع ماه مبارک رمضان روحانیون مسجد در روزهای ۲۲ و ۲۳ شعبان، نزدیک بودن ماه مبارک رمضان را اعلام می‌کنند و بدین ترتیب هر فرد با توجه به توان و شرایط اقتصادی و فرهنگی خود برای افطاری دادن در مسجد سهیم می‌شود.

مراسم احیاء شب قدر از دیگر مراسمی است که در چین برگزار می‌شود و معمولا مسلمانان چین که اکثریت اهل تسنن هستند، در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان با حضور در مساجد این شب را به دعا و عبادت می‌پردازند.

عید سعید فطر در کشور چین تعطیل رسمی نیست، اما مسلمانان این روز را جشن می‌گیرند و با توجه به منطقه زندگی آن‌ها آداب و رسوم برگزاری این جشن‌ها متفاوت است. مسلمانان شمال غرب چین گاهی یک هفته تا ۱۰ روز عید فطر را جشن می‌گیرند و در این مدت به دیدار اقوام و آشنایان می‌روند. زیارت اهل قبور، قرائت قرآن بر سر مزار اموات از دیگر رسوم جالب توجه مسلمانان چین در روز عید فطر است.

اما برگزاری مراسم ماه رمضان در شرایط و دوران شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی به سبب مهار و کنترل انتقال این ویروس مواجه شده است؛ به طوری که مسلمانان این کشور تمام اعمال مذهبی و سفره‌های افطاری خود در مساجد را در خانه‌های خود و بدون تجمع برگزار کرده‌اند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *