لیبی

آداب و رسوم مردم کشور لیبی در ماه مبارک رمضان

جایگاه ویژه ماه رمضان در میان مسلمانان سبب شده است تا مردم کشورهای مختلف با آداب و رسوم مخصوصی به استقبال از این ماه رفته و اعمال مذهبی و معنوی خود را به جا آوررند.

کشور لیبی، چهارمین کشور پهناور قاره آفریقا است که بیش از ۹۷% جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانان این کشور در ایام ماه مبارک رمضان آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

پیش از آغاز ماه مبارک رمضان جنب‌وجوش و تکاپوی ویژه‌ای فضای کشور لیبی را فرا می‌گیرد؛ به طوری که مسلمانان این کشور برای استقبال از ماه رمضان، نمای داخلی و خارجی منازل خود را رنگ‌آمیزی می‌کنند. مردم مسلمان لیبی از هفته‌ها پیش از شروع ماه مبارک رمضان خودشان را برای ماه روزه‌داری آغاز می‌کنند و به پاکیزه‌سازی مساجد و اماکن مختلف مانند مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند. مساجد در این ماه تزئین شده و مناره‌ها و نرده‌های آن‌ها چراغانی می‌شوند.

مردم کشور لیبی بیشتر زمان خود در ایام ماه رمضان را به حفظ و قرائت قرآن می‌پردازند. در این ماه شرکت در نماز جماعت نیز در بین مردم کشور لیبی رایج است؛ به طوری که عده‌ی زیادی از افراد نمازهای یومیه خود را در مساجد اقامه می‌کنند.

قرآن‌خوانی و شرکت در دروس و موعظه‌های مذهبی در ماه رمضان  از جمله آیین مرسوم در این کشور به شمار می‌رود و زنان، مردان و کودکان این کشور مشتاقانه به عبادت مشغول هستند و ۱۰ شب پایانی ماه رمضان را به شب‌زنده‌داری و عبادت می‌پردازند.

در ماه مبارک رمضان غذاهای متنوعی در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد زیادی از این غذاها در سفره‌های عربی و اسلامی نیز وجود دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به خرما، شیر، آب‌میوه، گوشت، برنج و سایر آجیل و شیرینی‌ها اشاره کرد.

البته مسلمانان لیبی برای افطار نوعی سوپ مخصوص به نام «شربا» نیز تهیه می‌کنند که پایه‌ این سوپ بر اساس سسی از گوجه است و نوعی پاستا در تهیه‌ آن استفاده می‌شود، از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی این سوپ می‌توان به نخود و قطعات گوشت گوسفند اشاره کرد. هنگام سرو این سوپ، روی آن نعنای خشک می‌ریزند و سوپ سنتی لیبی هم‌چنان در مرکز توجه قرار دارد.

یکی از آداب‌ورسوم مردم کشور لیبی در ماه رمضان بردن غذای افطاری برای خویشاوندان و همسایگان و شریک شدن وعده افطاری خود با دیگران است، به طوری که در مواقعی روزه‌داران روزه خود را در مساجد، خانه آشنایان و در کنار یکدیگر باز کرده و افطاری میل می‌کنند. از دیگر آداب مردم این کشور در ماه رمضان می‌توان به دید و بازدید آشنایان و نزدیکان پس از صرف وعده افطار اشاره کرد.

مراسم شب‌های قدر نیز در مساجد و خانه‌های مردم برگزار می‌شود که عموم مردم در این شب‌ها مشغول خواندن ادعیه‌های مختلف و قرآن هستند.

در این کشور پوشیدن لباس نو و سنتی کشور لیبی درروز عید فطر مرسوم است. دیدار از بستگان و همسایگان نیز از جمله آیین رایج این ایام است؛ به طوری که نمازگزاران پس از اقامه نماز عید فطر به مصافحه و تبریک‌گویی حلول ماه شوال می‌پردازند.

دراین روز نوعی خوراکی به نام «الفطیره» آماده می‌شود؛ این خوراکی از مقداری خمیر آرد گندم بسیار نازک تشکیل و در روغن حیوانی طبخ می‌شود و سپس با مقداری عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روز عید، مردم شیرینی‌های «البقلاوه، المقروض و الغریبه» پخته و آب انار و آب‌میوه های دیگری می‌نوشند. خوراکی‌های دیگری مانند «الدبله» نوعی شیرینی مرکب از عسل و کنجد، «الغریبه» کلوچه‌ای که با بادام ترکیب می‌شود، «المقرود» نوعی شیرینی سرشار از خرما که به عسل آغشته می‌شود و «الصویبعات» نوعی کیک که با پسته، بادام مخلوط و با لایه‌ای از شکلات پوشانده می‌شود نیز در روز عید فطر تهیه و سرو می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *