لهستان

لهستان در سودای تصاحب ویلای تاریخی «ماری کوری»

دولت لهستان به دنبال خرید ویلایی است که «ماری کوری» فیزیکدان و شیمی‌دان معروف فرانسوی- لهستانی و همسرش تعطیلات خود در فرانسه را در آن می‌گذراندند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر لهستان از تصمیم این کشور برای خرید یک ملک در فرانسه خبر داد که زوج برنده جایزه نوبل یعنی ماری و پیر کوری از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ میلادی تعطیلاتشان را در آن می‌گذراندند.

ماتئوش موراویه‌تسکی هفته گذشته در حساب توییتری خود نوشت این ویلا که در حوالی جنوب غرب پاریس قرار دارد، بخشی از تاریخ لهستان است.

ویلای مذکور یک ساختمان ۱۲۰ مترمربعی با نمای آجر و سنگ است که ۹۵۰ هزار دلار قیمت دارد. این ساختمان به تعمیرات نیاز دارد اما این که قدمت برخی از کاغذدیواری‌های کنده شده، شومینه‌ها و کاشی‌های کف آن به دوران حیات خانواده کوری برمی‌گردد، آن را ارزشمند کرده است.

گفته می‌شود ماری کوری شخصا طرح‌های روی سقف این ویلا را رنگ کرده است هر چند هیچ مدرکی در تایید این ادعا وجود ندارد.

دنیل کازو مانگو رئیس بنگاه املاکی که فروش این ویلا را برعهده دارد، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: این ملک در سال ۱۸۹۰ میلادی ساخته شد و از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ مقصد پیر و ماری کوری در روزهای تعطیل بود. این زوج تعطیلات خود را همراه دو دخترشان آیرین و ایو در این ویلا می‌گذراندند.

در یکی از روزهای آوریل سال ۱۹۰۶ پیر برای شرکت در یک نشست آکادمیک در مسیر بازگشت به پاریس بود که با یک گاری تصادف کرد و درگذشت.

به گفته کازو مانگو، بعد از این تصادف، ماری کوری هر ازگاهی با دخترانش به این ویلا می‌آمد اما بعد از مدتی دست از این کار برداشت و این خانه قرن نوزدهمی و باغچه ۹۰۰ متر مربعی آن فروخته شد.

هزینه مرمت و بازسازی این بنا چیزی حدود ۲۴۰ هزار دلار برآورد شده است.

منتقدان به تصمیم دولت لهستان در شبکه‌های اجتماعی اینطور نوشتند که با این کار پول مالیات‌دهندگان لهستانی روی خانه‌ای حرام می‌شود که ماری کوری زمان زیادی را هم در آن نگذرانده است. اما دولت راست‌گرای لهستان به دست آوردن و محافظت از تمام اماکن و اشیایی که برای تاریخ این کشور اهمیت دارند را در اولویت خود قرار داده است.

ماریا اسکودوسکا کوری در سال ۱۸۶۷ در ورشوی لهستان متولد شد و در سال ۱۸۹۱ به پاریس نقل مکان کرد. وی از اولین زنانی بود که در دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل رشته‌های علمی مشغول شد. کوری در کنار همسر فرانسویش حرفه علمی خود را پیش‌ می‌برد تا این که پس از درگذشت پیر و خالی شدن کرسی تدریس فیزیک در دانشگاه سوربن این جایگاه به او رسید و وی را به اولین استاد زن در این دانشگاه تبدیل کرد.

ماری و پیر کوری در سال ۱۹۰۳ میلادی برای مطالعاتی که در حوزه رادیواکتیو داشتند، به طور مشترک با هانری بکرل دانشمند فرانسوی برنده جایزه نوبل فیزیک شدند. ماری در سال ۱۹۱۱ برای کشف رادیوم و پولونیم موفق شد جایزه نوبل شیمی را نیز از آن خود کند. پولونیم از نام لاتین لهستان (Poland) گرفته شده است.

این دانشمند سرشناس در سال ۱۹۴۳ بر اثر عوارض ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد رادیواکتیو در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *