خراسان

برنامه‌های روز جهانی موزه در خراسان رضوی

رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان با اعلام برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها رضوی گفت: برای اولین بار از شاهنامه نسخه بایسنقری در موزه توس رونمایی به عمل خواهد آمد.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های موزه توس در روز جهانی موزه اظهار کرد: به مناسبت ۲۸ اردیبهشت و روز جهانی موزه علاوه بر رونمایی از شاهنامه نسخه بایسنقری برنامه‌هایی از جمله «برگزاری کارگاه مرمت اشیاء»، «رونمایی از سنگ قبر بودوم بیک»، «رونمایی از شی شاخص مرتبط با فردوسی و توس» و «رونمایی از مجموعه هدایای ویژه موزه توس و آرامگاه فردوسی» در برنامه‌های موزه توس گنجانده شده است.

وی ادامه داد: در این روز همچنین موزه بزرگ خراسان میزبان «اجرای برنامه نمایش عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع میراث فرهنگی» و «اجرای برنامه موسیقی سنتی دوتار ویژه کم توانان جسمی- حرکتی» خواهد بود.

رئیس گروه موزه‌های خراسان رضوی از انتشار نشریه موزه‌ها ویژه روز جهانی موزه خبر داد و اضافه کرد: گروه موزه‌های استان برنامه‌های دیگری از جمله «برگزاری نمایشگاه آثار مجموعه‌دار رسمی آقای صابری»، «رونمایی از ۱۰۰ تمبر موزه‌های استان خراسان رضوی»، «نمایشگاه آثار ثبت ملی خراسان رضوی»، «رونمایی از آثار اهدایی مجموعه‌دار آقای فاضلی»، «طراحی و چاپ و انتشار جدید کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی» و «تقدیر از فعالان حوزه موزه‌ها» را تدارک دیده است.

پهلوان عنوان کرد: در این روز همچنین شهرستان‌هایی چون نیشابور، تربت حیدریه، بجستان، سبزوار، گناباد، کلات، تایباد، خواف و فریمان برنامه‌هایی تدارک دیده و اجرای آن خواهند پرداخت.

وی در خصوص برنامه‌های تدارک دیده شده شهرستان نیشابور برای روزه جهانی موزه خاطرنشان کرد: در این روز تعدادی از اشیاء موزه‌‎ای این شهر در فضای مجازی و نمایشگاهی از تصاویر اشیاء کاوش‌های نیشابور در سایت موزه شادیاخ به نمایش در خواهد آمد. در این روز همچنین آرامگاه خیام به مناسبت روز ملی این شاعر بزرگ گلباران خواهد شد.

رئیس گروه موزه‌های خراسان رضوی در مورد برنامه‌های روز جهانی موزه در تربت‌حیدریه گفت: «افتتاح موزه مازاری»، «افتتاح موزه کدکن»،  «برگزاری نمایشگاه تابلوهای نقاشی روایات قرآنی» و  «برگزاری نمایشگاه و ایستگاه نقاشی با موضوع موزه‌ها» از جمله‌ برنامه‌های این شهرستان است.

پهلوان ادامه داد: شهرستان بجستان نیز برای روز جهانی موزه برنامه‌هایی مانند « برگزاری نمایشگاه معرفی آثار تاریخی و صنایع دستی» و « برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع روز جهانی موزه» را تدارک دیده است؛ همچنین «افتتاح موزه بجستان در صورت تکمیل اعتبار و تجهیز موزه» از دیگر برنامه‌های این شهرستان خواهد بود.

وی ابراز کرد: شهرستان سبزوار نیز «افتتاح فاز یک موزه خصوصی عمارت عظیمیان» را برای این روز تدارک دیده است.

رئیس گروه موزه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: به مناسبت روز جهانی موزه فرماندار گناباد از موزه‌های جدید و در حال تاسیس شهرستان گناباد ( آموزش و پرورش، خانه موزه نبی‌پور، موزه صنایع‌دستی کاخک و موزه آب) بازدید خواهد کرد. «برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی»، «تقدیر و تشکر از فعالان، پیشکسوتان و مجموعه‌داران شهرستان»، «برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع روز جهانی موزه»، «معرفی موزه‌های گناباد و آثار تاریخی از طریق شبکه‌های مجازی» و «نشست و مصاحبه با برخی اصحاب رسانه به صورت مجازی و معرفی اقدامات در سال ۱۳۹۹» از دیگر برنامه‌های گناباد برای این روز است.

پهلوان ادامه داد: «نمایشگاه صنایع دستی و سوغات»، «برپایی نمایشگاه معرفی شهرستان»، برگزاری کارگاه‌های میراث فرهنگی» و «تقدیر از فعالان فرهنگی و اهداکنندگان اشیاء به موزه» از برنامه‌های مناسبتی شهرستان کلات برای روز جهانی موزه است.

وی بیان کرد: شهرستان تایباد نیز برنامه‌هایی از جمله «برپایی نمایشگاه عکس آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان»، «نمایشگاه صنایع‌دستی»، «نمایشگاه اشیاء اهدایی به موزه» و «برگزاری شبی با موسیقی محلی» را تدارک دیده و برای روز جهانی موزه اجرا خواهند کرد.

رئیس گروه موزه‌های خراسان رضوی ابراز کرد: شهرستان خواف در این روز به «برگزاری نمایشگاه عکس آثار و جاذبه‌های میراث فرهنگی» خواهد پرداخت. همچنین در فریمان « خانه موزه شهید مطهری و محوطه پیرامونی آن» به مناسبت روز جهانی موزه افتتاح خواهد شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *