قله شاهوار

ثبت قله شاهوار به عنوان میراث طبیعی ملی به استاندار سمنان ابلاغ شد

مراتب ثبت قله شاهوار به عنوان میراث طبیعی ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار سمنان ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان روز یکشنبه از ثبت قله شاهوار شهرستان شاهرود به شماره ۸۸۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد.

حمیدرضا دوست محمدی به رسانه ها اظهار داشت: بر اساس ابلاغ علی اصغرمونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور این اثر ارزشمند به شماره ۸۸۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور جای گرفت و نامه ثبت آن نیز خطاب به علیرضا آشناگر استاندار سمنان ارسال شد.

وی افزود: بر اساس این نامه، قله شاهوار پس از طی تشریفات قانونی لازم در تاریخ بیست و ششم اسفند ۹۹ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، شاهوار با حدود چهار هزار متر ارتفاع بلندترین قله استان سمنان و در مرز استانهای سمنان و گلستان ، در منطقه البرز شرقی واقع است.

جلوگیری از برداشت از معدن بوکسیت در کوه شاهوار در چند سال گذشته به یکی از مهمترین چالش های مردم به ویژه دوستداران محیط زیست در شهرستان شاهرود تبدیل شده بود. به گفته مخالفان ، برداشت از معدن موجب نابودی ذخیره گاه های آب و آلودگی آن به مواد معدنی خطرناک  و نابودی زیستگاه درخت کمیاب ارس کوهی و نیز حیوانات در حال انقراض مانند خرس در منطقه می‌شود.

با پیگیری های انجام شده و مطالبات مردمی هم اکنون این معدن به صورت موقت تعطیل است اما گروه‌های مردم نهاد حامی محیط زیست و دیگر اقشار مردم نگران ادامه فعالیت معدن هستند، به همین خاطر تلاش می‌کنند تا تعطیلی معدن دایمی شود.

حال با ثبت ملی شاهوار به یکی از مهمترین دغدغه های مردم شاهرود درخصوص جلوگیری از تخریب این اثر پاسخ داده شد، چرا که در نامه مونسان خطاب به استاندار سمنان آمده است که اثر یادشده ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم آن بر عهده این وزارتخانه خواهد بود. همچنین هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *