تاریخی

گشتی تاریخی در شهر روشنایی

اینکه شهر یا کشوری بتواند حس آرامش را برای مردم و بازدید کنندگانش به ارمغان بیاورد، یک ویژگی منحصر به فرد است. «شهر لیون» با جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر و قدمتی ۲۰۰۰ ساله، دومین کلان‌شهر فرانسه است که از لحاظ وسعت نیز، پس از شهرهای «پاریس» و «مارسی» سومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود که از آن با نام «پایتخت تفریح اروپا» نیز یاد می‌کنند.

کشور فرانسه یکی زیباترین و توریست‌پذیرترین کشورهای جهان است که هرساله افراد زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. در این میان اما یکی از زیباترین شهرهای فرانسه، شهر لیون در شرق این کشور است که از آن با نام «پایتخت تفریح اروپا» نیز یاد می‌شود.

لیون که سومین شهر بزرگ و یکی از قطب‌های اقتصادی و گردشگری فرانسه محسوب می‌شود هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به این منطقه جذب می‌کند. در خصوص شهر لیون باید گفت که این منطقه به نوعی یکی از دانشجویی‌ترین شهرهای فرانسه نیز هست؛ چراکه در آخرین آمارهای ثبت شده چیزی حدود ۳۰۰ هزار دانشجو از سراسر جهان در این منطقه به تحصیل مشغول هستند.

علاوه بر آنچه که تاکنون مطرح شده است، لیون جاذبه‌های گردشگری و اهمیت‌ سیاسی ویژه‌ای نیز دارد؛ به گونه‌ای که هر زمان دولت فرانسه اراده کند، می‌تواند کنترل تمام امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این کشور را از شهر لیون به دست بگیرد. همچنین استقرار مرکز اشیاء و ابنیه تاریخی یونسکو در این شهر نیز، اهمیت زیادی را برای لیون به ارمغان آورده است.

شهر لیون رودخانه‌ها و پل‌های بسیاری دارد که حتی برخی از آن‌ها قابلیت حمل‌ونقل با قایق را نیز دارند، اما نکته جالب توجه در مورد لیون این است که این شهر به وسیله دو رود بزرگ به نام‌های «رون» و «سون» و همچنین دو تپه «فُرُویه» و «لا کروآ روس»، به دو بخش متفاوت تقسیم شده است. با این ‌حال اما سراسر این شهر به‌عنوان میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده و از این حیث، رکورد قابل توجهی برای این شهر محسوب می‌شود.

در متون قدیمی تاریخ لیون، آغاز پیدایش و حیات منطقه شهر باستانی «لاگدوموم» به معنای شهر روشنایی عنوان شده است. این نام از آیین و سنتی قدیمی که مردم در بخش‌هایی از شهر چراغ روشن می‌کردند گرفته شده که تا امروز نیز در لیون قابل مشاهده است.

در عصر رنسانس و قرن پانزدهم میلادی، لیون به علت وجود بازارهایی بزرگ به ‌عنوان مرکز مهمی در تجارت ابریشم جهان شناخته می‌شده است؛ همچنین گذرگاه‌های سر پوشیده این شهر نیز یادگاری‌های دوره رنسانس هستند که در جنگ جهانی دوم به‌ عنوان پناهگاه برای سربازان فرانسوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران می‌توانند با قدم زدن در خیابان‌های لیون، نشانه‌هایی از معماری عصر روم، قرون وسطی، رنسانس، قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی و در نهایت شهر مدرن لیون را تماشا کنند. در چنین شرایطی می‌توان گفت لیون یکی از شهرهایی است که توانسته تلفیق منحصر به‌فردی میان معماری تاریخی و معماری مدرن خود ایجاد کند و این یکی دیگر از جذابیت‌های شهری بوده که به واسطه پارک‌ها و فضای سبز بسیار به «شهر سبز» نیز معروف است.

مردم شهر لیون هم مانند سایر فرانسوی‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، اما نکته قابل توجه در مورد آن‌ها، تعصب زیادشان روی زبان مادری است؛ این تعصب به نحوی است که تمام تابلوها و علامت‌های این شهر به زبان فرانسوی نوشته شده و گردشگران که چیزی از زبان فرانسه نمی‌دانند قطعا با ورود به شهر لیون دچار مشکل خواهند شد.

علاوه بر این، زمانی که از فرهنگ آشپزی مردم فرانسه صحبت می‌شود در واقع موضوع اصلی، فرهنگ آشپزی شهر لیون است؛ چراکه منتقدان و صاحب‌نظران هنر آشپزی، لقب «پایتخت هنر آشپزی دنیا» را برای این شهر برگزیده‌اند.

بنابراین با توجه به شهرت جهانی این شهر در زمینه آشپزی و وجود رستوران‌ها و کافه‌های کوچک و بزرگ در سطح لیون، در سفر به این شهر نمی‌توان بر خوراکی‌ها و غذاهای لذیذ آن چشم بست و شکم‌گردی بخش جدایی‌ناپذیر از تجربه سفر به لیون خواهد بود.

شهر لیون از نظر اقتصادی و علمی نیز در میان شهرهای فرانسه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه مراکز مهمی در زمینه‌های بانکداری، صنایع شیمیایی، دارویی و بیوتکنولوژی در این شهر قرار گرفته است.

لیون همچنین دارای یک صنعت تکنولوژی بسیار قدرتمند است که تمرکز خود را روی بازی‌های ویدئویی معطوف کرده و از این راه به موفقیت‌های فراوانی رسیده است. علاوه بر این، لیون میزبان دفتر مرکزی بین‌المللی اینترپل، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و یورو نیوز است که خود به تنهایی یکی از ویژگی‌های این شهر محسوب می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به «موزه هنرهای زیبا» که نمایانگر میراث فرهنگ غنی لیون است، اشاره کرد؛ این موزه یکی از بهترین موزه‌های هنرهای زیبای کشور فرانسه پس از موزه‌ مشهور لوور است.

موزه‌ هنرهای زیبا در شهر لیون فرانسه یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنری اروپا است که بخش‌هایی از آن عتیقه‌جات، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و هنرهای تزئینی از مصر باستان تا عصر حاضر را در معرض نمایش گذاشته است. در این مجموعه همچنین تعداد زیادی اثر مشهور از استادان اروپایی همچون «رامبراند»، «روبنس»، «پائولو ورونز»، «تئودور ژریکو» و هنرمندان مشهور دیگری در به چشم می‌خورد.

محله‌های «سنت جان» و «سنت جرج اُلد تاون» که یادگار قرون وسطی در لیون هستند، «موزه باستان‌شناسی»، «کلیسای نوتردام دی فوویه» که پس از کلیسای نوتردام معروف در شهر پاریس، دومین کلیسای فرانسه با این نام است،«تئاتر رومی فورویر» و «پارک دو لا تت دو» از دیگر مراکز و جاذبه‌های گردشگری لیون به شمار می‌روند.

در مجموع تمام موارد گفته شده دست به دست هم دادند تا لیون، طبق نظر پژوهشگاه جهانی‌سازی و رتبه‌بندی جهانی  در سال ۲۰۱۸ به ‌عنوان یک شهر بتا معرفی شود. همچنین در سال ۲۰۱۹ لیون از لحاظ آمار امید به زندگی، موفق به کسب مقام دوم در سطح کشور فرانسه و مقام چهارم جهان شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *