نقاشی گل و مرغ

نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ ‎ های شیشه

نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‌های شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‌های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشته نگارگری انجام شده است.

او نقاشی گل و مرغ در دوره قاجار را یکی از جنبه‌های درخشان هنر این دوران خواند که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‌های این هنر و تحولات آن تا دوره قاجار می‌کند.

وی با بیان اینکه مطالعه این آثار نشان می‌دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره‌های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‌سازد.

به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‌های مشترکی مانند گل و مرغ است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دوره قاجار را دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.

او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت: طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه‏ پرداز با رنگ‌های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد ۳۰ در ۲۵ سانتی‌متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

شریف زاده اظهار داشت: شیوه نقاشی روی کاشی با رنگ‌های شیشه که قابلیت پخت از دمای ۵۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتی‏گراد را دارد یکی از شیوه‌هایی است که می‌توان جهت نشان دادن ظرافت‌ها و نقطه پردازی‌هایی که در نقاشی‌های گل و مرغ دوره قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمی‌توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه‏ پردازی نقاشی‌های دوره قاجار را به تصویر کشاند.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافت‌های نقاشی‌های گل و مرغ دوره قاجار استفاده از این رنگ‌ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.

او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ‌ها است، رنگ‏ گذاری و سپس نقطه‬ ‎پردازی و سایه روشن نقوش انجام می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای ۸۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتی‎گراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *