نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه
نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگهای شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگهای شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشته نگارگری انجام شده است.
او نقاشی گل و مرغ در دوره قاجار را یکی از جنبههای درخشان هنر این دوران خواند که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیتهای این هنر و تحولات آن تا دوره قاجار میکند.
وی با بیان اینکه مطالعه این آثار نشان میدهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دورههای قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ میسازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانههای مشترکی مانند گل و مرغ است.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دوره قاجار را دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت: طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه پرداز با رنگهای شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد ۳۰ در ۲۵ سانتیمتر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
شریف زاده اظهار داشت: شیوه نقاشی روی کاشی با رنگهای شیشه که قابلیت پخت از دمای ۵۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتیگراد را دارد یکی از شیوههایی است که میتوان جهت نشان دادن ظرافتها و نقطه پردازیهایی که در نقاشیهای گل و مرغ دوره قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمیتوان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه پردازی نقاشیهای دوره قاجار را به تصویر کشاند.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافتهای نقاشیهای گل و مرغ دوره قاجار استفاده از این رنگها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگها است، رنگ گذاری و سپس نقطه پردازی و سایه روشن نقوش انجام میشود.
وی در پایان تصریح کرد: پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای ۸۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتیگراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت میشود.
منبع:خبرگزاری مهر
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.