هاجرآباد

روستای هاجرآباد و همه‌سین ،دشت‌های فراخ کوه‌های بلند

از انتهای بوستان جنگلی سرخه‌حصار، جاده‌ای به سوی ارتفاعات شرق پایتخت منتهی می‌شود که در ورای آن چندین روستای بزرگ و کوچک قرار دارد.

 روستاهایی میان دشت شقایق‌ها و سنبله‌های خودرو که هر سال بهار زیبایی دوچندان به اینجا می‌بخشد و توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. روستای هاجرآباد و همه‌سین که خیلی‌ها آن را به نام «ده ترکمن» یا «ترکمن‌ده» می‌شناسند، شامل روستاهای کوچک‌تری چون «یان چشمه»، «چمن آب» و «بیدک» هستند و در محدوده حریم منطقه۱۳ پایتخت و در ۷ کیلومتری تهران قرار دارند که سابقه سکونت در آنها به بیش از ۳۰۰ سال قبل می‌رسد اما روند توسعه و ساخت‌وساز جدید در اینجا حدود دهه ۱۳۶۰ اوج گرفته و در دهه‌های اخیر، دستخوش تغییرات بسیاری شده‌ و اکنون با اجرای طرح هادی تحول پیدا کرده و در حال پوست‌اندازی است.

چراکه براساس طرح هادی که در بخش‌هایی از روستای هاجرآباد و همه‌سین اجرا می‌شود، ساخت‌وساز آزاد شده است و لی برخی از خانه‌های خارج از این محدوده همچنان شرایط متفاوتی دارند. در این چند قاب، گوشه‌ای از حال و هوای بهاری محدوده همه‌سین و هاجرآباد را به تصویر کشیده‌ایم.

جاده‌اصلی همه‌سین و هاجرآباد پیچ در پیچ است و از دل دشتی می‌گذرد که نور و تیرچراغ برق ندارد و همین موضوع‌ تردد را بعد از تاریک شدن هوا برای افراد و حتی ساکنان دشوار می‌کند. از این‌رو افزایش ایمنی این جاده خواسته اصلی مردم است.

مسیرهای سبز در دل فرعی‌های این محدوده زیاد است و گردشگران و اهالی از آنها استفاده و ساعتی را به دور از دود، ترافیک و تردد خودروها پیاده‌روی می‌کنند.

گل‌ سرخ ‌رنگ بهاری شقایق، همواره در دشت‌های اینجا بساط‌گسترده و به طبیعت اینجا زیبایی بخشیده‌است.

امکانات آب شرب، گاز و برق فقط برای ساکنان محدوده طرح هادی میسر است. درحالی‌که عمده ساکنان اینجا خارج از محدوده طرح هادی سکونت دارند و خانه‌های آنها از ایمنی کافی برخوردار نیست.

ساخت‌وساز در محدوده طرح هادی رونق گرفته و باغ‌های خالی دیروز، این‌روزها در حال دیوارکشی و تبدیل شدن به ویلاهای لاکچری‌ بزرگ و کوچک هستند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *