چمخاله

چمخاله؛ نخستین بندر گردشگری دریایی گیلان

یکی از برنامه‌های گیلان برای توسعه گردشگری دریایی ساخت بندر چمخاله است. روز پنجشنبه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گیلان از ۲ طرح پژوهشی در بندر در حال ساخت چمخاله رونمایی شد.

همشهری آنلاین- فرشته رضایی:

توجه به توسعه زیرساخت‌ دریایی برای رونق گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کشورهای ساحلی برای توسعه این بخش تلاش می‌کنند. هرچند با شیوع کرونا در ۲ سال اخیر بخش گردشگری نتوانسته آنگونه که باید رونق گیرد، اما می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی همین دوران را به توسعه زیرساخت‌ها اختصاص داد.
گیلان یکی از استان‌هایی است که با یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی ظرفیت‌های زیادی در این زمینه دارد، اما از این موضوع غفلت کرده است. این در حالی است که برخی کشورهای همسایه ازجمله روسیه و آذربایجان سال‌هاست گردشگری دریایی را رونق داده‌اند و نه‌تنها موجب افزایش اشتغال بلکه موجب تنوع‌بخشی به سفرهای گردشگران شده‌اند.
هرچند در منطقه آزاد انزلی از چند سال پیش حرکت‌هایی برای توسعه گردشگری دریایی در بخش زیربنایی انجام شده، اما این کافی نیست و نیاز به تلاش بیشتری برای رونق گردشگری دریایی در شهرهای ساحلی گیلان وجود دارد.
یکی از برنامه‌های گیلان برای توسعه گردشگری دریایی ساخت بندر چمخاله است. روز پنجشنبه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گیلان از ۲ طرح پژوهشی در بندر در حال ساخت چمخاله رونمایی شد.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به همشهری می‌گوید: ساخت اسکله‌های گردشگری مارینا یا ترددهای بین‌شهری دریایی از علایق گردشگران برای سفر و تفریح بوده است. بنابراین با توجه به مزیت همجواری با دریا در گیلان این مهم مورد توجه است و به همین دلیل ۲ سرمایه‌گذار در این حوزه ورود کرده‌اند تا با فعالیت کشتی مسافربری و کروز موجب توسعه گردشگری دریایی در استان شوند.
«حمیدرضا آذرپور» می‌افزاید: با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع و منحصربه‌فرد کشورمان، سواحل شمالی کشور در ۶ ماه اول سال و سواحل جنوبی در ۶ ماه دوم سال از زمینه‌های لازم استفاده هرچه بهتر از گردشگری دریایی توسط گردشگران داخلی و خارجی بهره‌مند هستند.
این مسئول با بیان اینکه ایجاد تاسیسات، مؤسسه‌ها و ساخت شناور و صنایع ساحلی و فراساحلی از موضوع‌های مهم استفاده از دریاست، اضافه می‌کند: ایجاد مجموعه دهکده‌های دریایی و تبدیل جزایر به مقاصد گردشگری با رویکرد استفاده از تفریح‌های دریایی، اکوتوریسم دریایی و سلامت در آیین‌نامه اجرایی کمیته راهبردی گردشگری دریایی پیش‌بینی شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان هم درباره طرح گردشگری بندر چمخاله در گیلان می‌گوید: دولت حدود ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها در بندر تفریحی گردشگری چمخاله سرمایه‌گذاری کرده و هم‌اکنون ۲ فاز از ۳ فاز اصلی این مجموعه به پایان رسیده است.
حمیدرضا آبایی ایجاد ۳۰۰ متر مسیر سنگی برای رسیدن به پل و عرشه، ساخت موج‌شکن در عمق ۵‌متری با درنظرگرفتن وضعیت جریان گردش آب دریا و مسائل محیط‌زیستی، ایجاد ۲ دستک موج‌شکن در فاصله ۴۰۰ متری از ساحل برای استحصال ۲ هکتار و ساخت حوضچه ۴ هکتاری برای ورزش‌های آبی، دریایی و قایقرانی و سایر تفریحات دریایی را از اقدامات انجام شده در بندر چمخاله اعلام می‌کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان می‌افزاید: باید زمینه لازم توسعه صنعت گردشگری دریایی را به‌منظور ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط هتلینگ و پذیرایی از مهمان‌ها برای توسعه صنعت گردشگری در گیلان فراهم کنیم.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *