یزد

خانه‌ی آتش 1500 ساله در برنامه حفاظت بلند مدت میراث فرهنگی یزد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در خصوص تداوم برنامه بلند مدت و پیشگیرانه در برابر آسیب عوامل بیولوژیک آتشکده یزد، گفت: تزریق محلول سمی در قسمت‌هایی از سالن بازدید کنندگان و گهنبارخانه آتشکده یزد اجرا شد.

«علی اصغر صمدیانی» در توضیح این مطلب افزود: در سال گذشته در محیط ساختمان اصلی، قسمتهایی از بنا و دیوارهای محیطی ساختمان موزه ورجاوند عملیات ایجاد سد شیمیایی اجرا شده بود.
وی هدف از اجرای این برنامه را حفاظت بلند مدت بنای تاریخی آتشکده در برابر آسیب موریانه عنوان کرد و گفت: محلول سمی تزریق شده حداقل به مدت 25 سال بنا را در مقابل آسیب موریانه محافظت خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه عملیات موریانه‌زدایی این بنا با همکاری انجمن زرتشتیان یزد و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اجرا شده، ادامه داد: در این بنا با توجه به موقعیت مکانی که در آنجا آلودگی صورت گرفته، برای حذف آلودگی و جلوگیری از گسترش آن تزریق محلول سمی در قسمتهایی در بنا توصیه شد که در این روش حجم زیادی از سموم با تزریق وارد خاک شده و سم با کلوئیدهای خاک ترکیب شده و برای مدت زمان طولانی بنا را در برابر فعالیت موریانه‌های زیرزمینی محافظت میکند.

صمدیانی در خصوص ویژگی‌های این بنا گفت: بنای فعلی آتشکده در سال ۱۳۱۳ خورشیدی با همّت و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان احداث شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تصریح کرد: ساختمان آتشکده با معماری زیبای برگرفته از دوره هخامنشیان (در تخت جمشید و …) در وسط حیاطی بزرگ و سرسبز و بربلندی قرار گرفته و بر پیشانی عمارت نقش «فروهر» جلوه گر است.

وی با اشاره به اینکه اهمّیّت آتشکده یزد به قدمت آتش درون آن است، افزود: این آتش مقدّس گفته شده از حدود ۱۵۲۰ سال پیش تاکنون، فروزان مانده و حفاظت شده و ابتدا  «آتشکده ناهید پارس» به روستای «هفتادُر» در نزدیکی عقدا انتقال داده شده و از آنجا به ترک آباد در اردکان و پس از سی سال نگهداری در «غار اِشگفت یزدان»، در سال ۱۳۲۵ ش.؛ به یزد آورده شد است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان یزد، این آتش مدت‌ها در محلّه موبدان یزد نگهداری شده و سپس به ساختمان جدیدساز کنونی انتقال یافته و اکنون آتش ورهرام، درون مجمری برنجی و در اتاقی مخصوص، در میان ساختمان آتشکده و در سطحی بالاتر از سطح زمین، به دور از باد و باران و تابش خورشید نگهداری می شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *