ترکیه

ترکیه در انتظار مسافران ایرانی

با سفر هیأتی از زنان کارآفرین و بازرگان ایرانی به شهر وان، پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی بین ایران و ترکیه، فعالان گردشگری شهر وان امیدوارند رفت و آمد گردشگران ایرانی به این منطقه از ترکیه زودتر از سر گرفته شود.

مهدی عباسی، کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس به ایسنا گفت: پس از گذشت یک سال از بسته شدن مرزهای زمینی ترکیه با ایران به علت جلوگیری از شیوع کرونا، مرز کاپی‌کوی ـ رازی از ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) باز شد و یک گروه ۴۱ نفره از تجار، استادان هنر و صنایع دستی و زنان کارآفرین ایرانی از این پایانه وارد شهر وان شدند که هتلداران این شهر با گل به استقبال آن‌ها رفتند.

او افزود: دروازه گمرک کاپی‌کوی در استان وان که طولانی‌ترین مرز زمینی را با ایران دارد، پس از ۱۴ ماه تعطیلی از ۱۷ می به عنوان بخشی از اقدامات ستاد کرونای ترکیه به روی گردشگران زمینی پیاده و وسایل نقلیه باز شد. با توجه به این‌که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان سارای استان وان و موقعیت متقابلش در ایران در حال افزایش بود، از ۲۴ مارس سال ۲۰۲۰ این مرز زمینی بسته شد، ولی حالا گردشگران می‌توانند با در دست داشتن نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر که طی ۷۲ ساعت قبل از ورود به ترکیه انجام شده است، از دروازه گمرک کاپی‌کوی به صورت زمینی وارد ترکیه شوند.

هرچند مرز رازی ـ کاپی‌کوی از سمت ایران همچنان به روی گردشگران بسته است و تنها دیپلمات‌ها، تجار و افرادی که برگه اقامت دارند و یا درحال تحصیل و زندگی در ترکیه هستند، اجازه تردد از این مرز را دارند.

سارا دلیل‌آزاد، کارآفرین ایرانی که همراه هیأتی ۴۱ نفره از زنان تجار و کارآفرین پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی، به شهر وان سفر کرده است، گفت: در این سفر زنان بازرگان و کارآفرین از شهرهای مختلف ایران همراه ما هستند. می‌خواهیم ظرفیت تجاری شهر وان را بسنجیم و قدم‌های خوبی در این مسیر برداریم. در حال حاضر تعداد گردشگران ایرانی زیاد نیست، چون دروازه مرزی کاپی‌کوی از طرف ایران بسته شده است. ما منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. امیدوارم بعد از انتخابات مرزهای زمینی باز شود.

پریسا زنگباری، بازرگان ایرانی نیز گفت: به دلیل همه‌گیری طولانی‌مدت، ایرانی‌ها مثل گذشته نمی‌توانند به شهر وان سفر کنند، ما به همراه تعدادی از بازرگانان و زنان کارآفرین ایرانی برای تشکیل جلسه‌ای در اتاق بازرگانی وان آمده‌ایم. در این سفر کاری هم سیاحت کردیم و هم ظریفت‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی کردیم. قصدمان تجارت با ترک‌ها است، به ویژه آن‌که اشتراکات زیادی با یکدیگر داریم.

همچنین حکمت‌الله یتکین که کارآفرینان و بازرگانان ایرانی را همراهی و راهنمایی می‌کرد، به یک خبرگزاری ترکیه‌ای گفت که هیأت ایرانی متشکل از ۴۱ نفر برای سرمایه‌گذاری به وان آمده‌اند و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. سعی می‌کنیم روابط‌مان را با ایران و عراق بیشتر کنیم.

شهر وان ترکیه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانی‌ها بود که بیشتر از آن‌که جنبه تفریحی داشته باشد، به انگیزه خرید انتخاب می‌شود. بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، در سال‌های اخیر سفر ایرانی‌ها به شهر وان، تاثیر مثبت و چشم‌گیری بر صنعت گردشگری این منطقه داشته است. از همین‌رو، در مهرماه سال گذشته، همزمان با سفر هیأت گردشگری ایران با همراهی علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، اعضای اتاق بازرگانی و مسؤولان استانداری و شهرداری وان نسبت به بسته بودن مرز زمینی ایران و ترکیه و توقف جریان گردشگری بین دو کشور ابراز گله کرده بودند. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در این‌باره به ایسنا گفته بود: ترک‌ها از مسدود بودن مرز ایران به روی گردشگران گله‌مند هستند، آن‌ها به تعاملات دوسویه گردشگری با ایران تمایل دارند. در دیدارهایی که تا کنون با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار «وان» داشتیم از ما خواسته شد این مطالبه را به دولت ایران انتقال دهیم تا درباره بازگشایی مرزها به روی گردشگران و مسافران تصمیم بگیرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *