تاج محل

تنهایی تاج محل در بحبوحه کرونا

به‌گزارش میراث‌آریا، مجریان تور در این کشور می‌گویند که امیدی به بازگشت گردشگران خارجی به این محل ندارند. یکی از راهنمایان تور با نام کریشنا راثور در حالی که بی‌هدف در اطراف مجموعه تاج محل سرگردان است، این موضوع را بیان می‌کند که با آنکه مسئولان کشورش اقدامات سختگیرانه‌ای در رابطه با ورود و خروج گردشگران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری این کشور داشته است، گردشگران هنوز تمایلی برای بازدید از این مکان مشهور نشان نداده‌اند.

این تورگردان ۲۹ ساله گفت: «من هر روز صبح از خانه بیرون می‌آیم، به این امید که حداقل بتوانم توریست‌ها را برای بازدید از اطراف مجموعه راهنمایی کنم و مقداری درآمد کسب کنم، اما ناامیدانه و دست خالی به خانه برمی‌گردم.» کریشنا که یک راهنمای تور نسل سوم است، پا جای پای پدر و پدربزرگ خود گذاشته است. او چهار سال پیش به این حرفه پیوست اما اکنون پس از بیماری همه‌گیر که صنعت گردشگری هند را فلج کرده است، درآمد دیگری ندارد.

تاج محل یک آرامگاه مرمری سفید است که در قرن هفدهم ساخته شده است. این بنا مقبره شاه‌جهان، امپراطور مغول و همسرش ممتازمحل است. این مقصد گردشگری در دوران پیش از کرونا سالانه بین ۷ تا ۸ میلیون بازدیدکننده داشت؛ در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به تنهایی از این بنای یادبود بازدید کرده‌اند.

طی ۱۵ ماه گذشته، به‌جز یک وقفه کوتاه در سال ۲۰۲۰، برترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان تعطیل شده است و زندگی ۲۵۰۰ راهنمای این شهر مانند کریشنا در مخاطره قرار گرفته است. رفیق یکی از راهنمایان باسابقه در شهر آگرا می‌گوید به مدت هفت سال به عنوان راهنمای تور در تاج محل کار کرده است و اکنون تصمیم گرفته به شغل دیگری روی بیاورد و از این صنعت خداحافظی کند.

عمار سینگ راتوره، رئیس یک انجمن تجاری در آگرا، تخمین می‌زند که حتی در صورت رفع شدن تمامی مشکلات ناشی از کرونا، صنعت گردشگری هند حداقل تا دو سال دیگر به شرایط عادی برنمی‌گردد. سینگ راثور گفت: «این بیماری همه‌گیر صنعت گردشگری را نابود کرده و معیشت مردم از بین رفته است، اما ما در این شرایط غیرعادی هیچگونه كمک مالی از طرف مقامات نداشته‌ایم و دولت باید حداقل از هزینه‌های اجاره و برق صرف‌نظر كند.»

از سوی دیگر، صنعت هتلداری و گردشگری در بن‌بست قرار گرفته و کارگران هتل‌ها، رستوران‌ها و مجریان تور همچنان برای بهبود صنعت گردشگری، آینده‌ای تاریک را پیش‌بینی می‌کنند. شهر آگرا بیش از ۱۰ هتل پنج ستاره و ۴۰۰ هتل ارزان‌قیمت دارد. صنعت هتلداری و گردشگری به تنهایی در این شهر برای حدود ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است. مقامات می‌گویند در این شهر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به بخش گردشگری وابسته هستند. دولت جز طرح حمایتی از گروه‌های خاص برنامه دیگری را در دستور کار ندارد و تنها طرح حمایتی افزایش بلیط ورودی به این مکان است تا جبران هزینه‌های این مدت‌زمان صورت گیرد.

راجیو ساکسنا، نایب‌رئیس انجمن صنفی توریستی شهر آگرا، معتقد است که تعطیلی در این شهر باعث عقب‌ماندگی بسیاری از مشاغل شده است. ساکسنا گفت: «پیش‌بینی من این است که شرایط تا قبل از سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا نمی‌کند و ضرر و زیان این موضوع بسیار زیاد خواهد بود. جای تأسف دارد که نه دولت محلی و نه دولت ایالتی نیازهای مردم را در این بیماری همه‌گیر درنظر نگرفته‌اند و به کمک آنها نیامده‌اند.»

ساکسنا می‌گوید که خسارات مالی ناشی از قرنطینه‌های بیماری کرونا برای شهر تقریباً ۵۰ میلیارد روپیه هند (۶۸۵ میلیون دلار) هزینه داشته است و افزود که جبران این امر به یک محرک مالی قابل توجه برای احیای شهر نیاز دارد. وی گفت: «در حقیقت، در انتهای این مسیر هیچ کورسوی امیدی برای ما وجود ندارد. برای احیای آگرا باید اقدامات بسیاری انجام شود که این کار آسانی نخواهد بود و نیاز به مطالعات فراوان دارد». طبق مطالعه سال ۲۰۲ توسط کنفدراسیون صنعت هند، صنعت گردشگری کشور و کل زنجیره ارزش مرتبط با این بخش قرار است حدود ۵ تریلیون روپیه هند (۶۵,۵۷ میلیارد دلار) ضرر کند.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *