دماوند

دماوند؛ شهر آب‌های زلال | راهنمای گردشگری در اطراف تهران

با رفتن به شهر دماوند می‌توانید همزمان از چند آبشار زیبای نزدیک تهران دیدن کنید.

آبشارها یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌آیند. به‌خصوص در این وقت سال که گرما امان همه را بریده و هرکسی برای تفریح و گردش ترجیح می‌دهد جایی را انتخاب کند که نزدیک آب باشد و درنتیجه هوای خنک‌تری داشته باشد. ایران پر از آبشارهای دیدنی و زیباست، اما در این روزهای کرونایی و به‌خصوص در زمانی که منع تردد بین شهری وجود دارد، عملا امکان بازدید از این جاذبه‌های گردشگری زلال و جذاب وجود ندارد. درعوض در نزدیکی پایتخت، جایی وجود دارد که در آن آبشارهای بلند و کوتاه با چشم‌اندازهای زیبا جاخوش کرده‌اند و با دیدن‌شان فقط یکی‌دو ساعت رانندگی فاصله داریم. صحبت از شهر دماوند است؛ جایی که اگر چه بیشتر شهرتش را مدیون کوه و قله زیبای دماوند است، اما اگر آن را بهشت آبشارها و چشمه‌ها بنامیم هم بیراه نگفته‌ایم. در این گزارش سری به دماوند و آبشارهای منحصر به‌فردش زده‌ایم.

در نزدیکی پایتخت

دماوند یکی از شهرهای نزدیک به تهران است که اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در ۷۴ کیلومتری پایتخت قرار دارد. یعنی با یک تا ۲ ساعت رانندگی می‌توانیم خودمان را به آن برسانیم و از جاذبه‌های گردشگری‌اش دیدن کنیم. جدا از کوه دماوند که فخر این شهر نزدیک به تهران به‌حساب می‌آید، پیست آبعلی، دشت‌های لار و مشا، دریاچه‌های تار و هویر، چشمه اعلا و چشمه سیاه‌سنگ و…، دماوند دارای چند آبشار زیباست که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

آبشاری به زلالی آینه

در همان دره گروبار، آبشار دیگری وجود دارد که معروف‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین آبشار این محدوده به‌حساب می‌آید. این آبشار که نامش «آینه‌رود» است، در یک کیلومتری شمال شرق دماوند قرار دارد و دارای ۳۵ متر ارتفاع است. این آبشار که تقریبا در ارتفاع ۲ هزار و ۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، همانطور که از نامش پیداست، آبی بسیار زلال دارد؛ تا جایی که نامش را آینه‌رود گذاشته‌اند. اگر می‌خواهید خودتان را مهمان آبشار آب و آینه کنید که به زلالی آبش شهره است، می‌توانید از طریق آزادراه تهران-پردیس، با گذر از کمربندی بومهن، به منطقه گیلاوند و سپس شهر دماوند برسید. از این شهر وارد بلوار شهید بهشتی شوید و در ادامه بعد از گذشتن از بلوار شهرداری و خیابان روح‌افزا، به سمت آبشار بروید. البته برای رسیدن به آبشار آینه‌رود، حدود یک کیلومتر پیاده‌روی در پیش است که بهتر است از قبل با انتخاب کفش مناسب، راه رسیدن به آبشار زلال دماوند را برای خودتان هموارتر کنید. اگر می‌خواهید از این آبشار با دست پر برگردید و برای نزدیکان‌تان هم سوغات بیاورید، در مسیر این تنگه گیلاس، زردآلو، آلبالو و گردو که محصول همین خطه است، به علاوه عسل دماوند توسط محلی‌ها به فروش می‌رسد. هر چند که هر چه سبک‌تر بروید و برگردید بهتر است؛ چون می‌توانید در مسیر برگشت با رفتن به جاده مُشا که در نزدیکی آبشار آینه‌رود است، ساعتی هم به منطقه توریستی «چشمه اعلاء» بروید و کمی هم از جاذبه گردشگری این منطقه زیبا بهره‌مند شوید.

جنگلک، دیگر آبشار دره گروبار

تا از دره گروبار بیرون نیامده‌ایم، بد نیست سری هم به آبشار «جنگلک» بزنیم؛ آبشاری ۳۵ متری در ارتفاع ۲ هزار و ۳۲۰ متری سطح دریا که برای رسیدن به آن دست‌کم ۳ ساعت پیاده‌روی لازم است! اما اگر حوصله کنید و این چند ساعت پیاده‌روی را انجام دهید، مهمان منظره‌ای می‌شوید که شاید مشابه آن را هیچ‌وقت در زندگی‌تان ندیده باشید. آبشار جنگلک در ۷کیلومتری شرق دماوند قرار دارد. در دره گروبار، دره‌های فرعی زیادی وجود دارد که عموما جهتی شمالی دارند.

آبشار و چشمه تیزآب

نمی‌شود نامی از دماوند برده شود و از آبشار و چشمه «تیزآب» یادی نکرد. در حدود ۹ کیلومتری شمال دماوند، در روستای «دشتمزار» و دره یک و نیم کیلومتری بکری که نامش «تیزآب» است، آبشاری با طول تقریبی ۱۰متر از دل صخره‌ها به پایین سرازیر است که آن را هم تیزآب می‌نامند. اگر می‌خواهید دلیل این نامگذاری را بدانید، فقط کافی است کمی از آب این آبشار بنوشید. طعم تند و تیز آب این آبشار باعث شده تا محلی‌ها به آن عنوان «تیزآب» بدهند! درست در ۵۰۰ متری این آبشار، چشمه‌ای هم با همین نام وجود دارد که در تمام ایام سال، به‌ویژه فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. دلیلش هم این است که این آبشار و چشمه علاوه بر زیبایی منحصر به‌فردشان، خواص درمانی هم دارند و به‌گفته بومی‌های این خطه، برای بهبود بسیاری از بیماری‌های پوستی و گوارشی مفید هستند. اگر می‌خواهید این آبشار زیبا را در ارتفاع ۲ هزار و ۴۳۰ متری سطح دریا ببینید، از طریق جاده امام‌خمینی(ره) شهر دماوند، به جاده تیزآب در شمال این شهر بروید و خودتان را به چشمه و آبشار تیزآب برسانید.

آبشار برف دشت لار

در کنار معروف‌ترین آبشارهای شهر دماوند که تیزآب، آینه‌رود، جنگلک و گروبار ازجمله آنهاست، در این محدوده چند آبشار کوچک و بزرگ دیگر هم وجود دارد که یکی از بهترین‌های آنها، آبشار «برف» تنگه لار است. آبشار برف تنگه لار در شرق منطقه لار دماوند قرار دارد و چون در منطقه «برف تنگه» واقع شده، به آن آبشار برف گفته می‌شود. ویژگی منحصر به‌فرد این آبشار، قرار گرفتنش در دشت لار است؛ دشتی که در کوهپایه قله دماوند واقع شده و با رفتن به آن می‌توانید نمایی کامل از زیباترین کوه ایران را مشاهده کنید.

«گروبار» در محاصره کوه‌های بلند

یکی از زیباترین آبشارهای شهر دماوند، در دره گروبار قرار دارد؛ دره‌ای در ۵ کیلومتری شرق دماوند که با آبشار ۲۰ متری‌اش، یکی از مناطق گردشگری شرق پایتخت به‌حساب می‌آید. آبشار گروبار همانطور که گفته شد، ۲۰ متر ارتفاع دارد و در ارتفاع ۲ هزار و ۲۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. نکته جالب توجه درباره آبشار گروبار، قرار گرفتن آن در میانه تنگه‌ای تنگ و در محاصره کوه‌های مرتفع است که باعث شده یک جای دنج و خلوت برای طبیعت‌دوستان باشد. درختان بید و درختان کهنسال ارس و گردو که قدمتی چند صد ساله دارند و قطر آنها حتی به ۱۴متر هم می‌رسد، از جاذبه‌های منحصر به‌فرد گردشگری در دره گروبار و حوالی آبشار گروبار به‌حساب می‌آیند. سنگ آسیاب و قبرهای متعدد در نزدیکی آبشار گروبار، این محدوده را از نظر میراث فرهنگی هم دارای اهمیت کرده است. راستی اگر برای گردش این آبشار را انتخاب کردید، حتما زمان بگذارید و در قسمت شرقی این آبشار، خودتان را به دریاچه «تار» هم برسانید؛ دریاچه‌ای که یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر دماوند به‌حساب می‌آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *